על יתרונותיו של הגישור בהליכי הגירושים

מאת: עו”ד אברהם אלטלף, עו”ד ומגשר, מומחה בתחום הדין האישיגירושים אלטלף

 

לפני מספר ימים, כאשר צפיתי בקטע מהתכנית ‘עד סוף העולם’, לא יכולתי שלא לחשוב על הנזק הנפשי הנגרם לאותם ילדים היושבים מול המסך וצופים בהוריהם הגרושים. אכן, לפעמים במהלך ה’קרבות’ הזוגיים ותחושות התסכול על הנזק שנגרם להורים, הם שוכחים את הנזק שהם גורמים לילדיהם.

בדרך כלל נתפשים הליכי הגירושין כהליכים משפטיים קשים, כואבים ויקרים, אשר עשויים להמשך זמן רב ולהותיר את בני הזוג וילדיהם עם צלקות שלא יהיה קל להירפא מהן.

האמת ניתנת להיאמר, שיש מקרים שאכן כך הם פני הדברים. חלק מהליכי הגירושין, אשר מתנהלים במערכת בתי המשפט ובתי הדין, עלולים להיגרר למחלוקות קשות, ויכוחים ומתחים שנמשכים על פני חודשים, ולעיתים אף שנים, וגוררים אחריהם עלויות יקרות ונכבדות לבני הזוג. כאשר ההליכים מתנהלים בדרך כזו, המתחים הרבים שעוברים על בני הזוג והקצנת העמדות הנובעים כולם מניהול ההליך המשפטי ומהצורך של כל צד להלחם על עמדתו ולהגן עליה, משפיעים לא רק על בני הזוג אלא גם על הסובבים אותם ובמיוחד על בני משפחה קרובים ביותר – ילדיהם של בני הזוג. לעיתים הילדים הופכים לכלי משחק בידי ההורים או מי מהם, דבר אשר גם אם ללא מודעות מלאה לכך, פוגע בילדים פגיעות קשות ביותר.

אולם, ישנן דרכים אחרות לניהול משבר כזה בחיי הנישואין. חשוב לציין שאין הליכי גירושין נקיים ממתחים, ממחלוקות ומכאב, אולם ניתן בהחלט למזער אותם, לצמצם אותם ולנהל את ההליכים בצורה עניינית, נכונה ויעילה, מתוך הבנה שגם אם בני הזוג בוחרים להתגרש זה מזו, הרי שכל עוד יש להם ילדים משותפים, עליהם לשמור על קשר מתמיד, טוב ויציב ביניהם, למען שלומם, טובתם ורווחתם של ילדיהם.

ישנן שתי דרכים חלופיות, לניהול ההליכים בבית המשפט אשר יכולות לסייע בידי בני הזוג לפתור את המחלוקות ביניהם בהסכמה וללא מריבות מיותרות.

האחת היא הליכי גישור והשנייה היא הליכי גירושין בשיתוף פעולה. שני ההליכים הללו הם וולונטריים לחלוטין, כלומר כל אחד מהמשתתפים נמצא בהם מרצונו הטוב והחופשי ומתוך הבנה שזו הדרך הטובה ביותר ליישוב המחלוקות. ההליכים הללו סודיים וחסויים ולא ניתן לעשות שימוש במידע או בהצעות שעלו במסגרתם בבית המשפט במידה וההליכים לא צלחו, כך שאיש לא אמור לחשוש מלומר דברים מסוימים במסגרת הליכים אלה.

בהליכים אלה נעזרים בני הזוג בבעלי מקצוע, אשר מחויבים לשמור על ניטראליות ולפעול לטובת בני הזוג, מתוך ראיה כוללת של הדברים ולא רק כעורכי דין המייצגים רק צד אחד במחלוקת.

בהליכים אלה, מקומם של ילדי בני הזוג נמצא במרכז התהליך והמגשר ובעלי המקצוע דואגים לזכויותיהם של הילדים ואף מבהירים לבני הזוג, בפגישות משותפות או נפרדות, את ההשלכות של כל אחת מהחלופות העולות לדיון, גם על ילדיהם, שמטבע הדברים אינם מעורבים במשא ומתן של הוריהם.

מדובר בהליכים מהירים וזולים משמעותית לעומת הליכים המתנהלים בבית המשפט ובתי הדין ובכך יש להם יתרון משמעותי מאוד.

כמו כן, היחידים השולטים בתהליך הם בני הזוג, והצדדים אינם נתונים להחלטה שיפוטית. למגשר או לעורכי הדין המייצגים בהליכי הגירושין בשיתוף פעולה אין סמכות לכפות הצעה כזו או אחרת על מי המצדדים. בני הזוג הם אלה שיקבלו את ההחלטות בסופו של דבר והם אלה שיכתיבו את תוצאת ההליך.

כשהליכים אלה מסתיימים בהצלחה, נחתם הסכם משותף המובא לאישור בית המשפט, ולאחר מכן מוסדרים הליכי הגירושין עצמם בבית הדין הרבני.

 

האמור לעיל הינו בבחינת מידע כללי ואינו בא במקום התייעצות ספציפית עם מומחה מקצועי, ביחס לכל מקרה ומקרה.

  

הכותב הינו עו”ד, מומחה בתחום המעמד האישי ושותף במשרד עורכי הדין אלטלף.

בנוסף עו”ד אלטלף הינו חבר בקבוצת “אחד אחד עורכי דין לגירושין ללא בית משפט” www.coll.co.il

  אלטלף – משרד עורכי דין ונוטריון

מגדלי התאומים 2 – ז’בוטינסקי 35 רמת גן, טל: 03-6134466

avi@altalef.co.il

www.altalef.co.il

חזרה לחדשות ועדכונים

אני רוצה להשאיר פרטים ושיצרו איתי קשר