ממעמקים

על פורצי דרך ועל ימי הרדיו החדשים
תמונות האמנים באדיבות: בוריס וורוביוב ואוסקר טרלדר

כל אחד הרי יודע שבארץ לא מפרגנים, אומר בחיוך רחב מנהל “קול המוסיקה”, אריה יאס.
לא לחינם קרא לנו אפרים קישון, גדול ההומוריסטים הישראלים: “ארץ קנאן”. בכל פעם שמישהו מאתנו פורץ דרך, מיד מתחילים להמעיט ולגמד את מעשיו, כאילו הצלחתו גוזלת ולוקחת משהו מהאחרים. אחד הסיפורים המשעשעים והיפים ביותר של ס.יזהר, בכיר סופרי ישראל, נקרא על שם הפסוק התנ”כי הידוע: “פורץ גדר – ישכנו נחש”, ומה לעשות, אומר יאס, “שאני דווקא אוהב פורצי גדר ואנשים שחושבים מחוץ לקופסה…” אולי מפני שגם בו עצמו יש משהו כזה. האירופאים ומנהלי איגוד השידור האירופי היו הראשונים לזהות שיאס, שניהל בעבר את מחלקת הדרמה של הטלוויזיה הישראלית, מוביל היום מהפך בעל משמעות ב”קול המוסיקה”, בפרט, וביחס לרדיו העולמי בכלל.

De Profundis 12

פוסטר שיצר האמן משה פרלמן לקונצרט לאיגוד השידור האירופי

מזה שנה הכניסו באיגוד השידור האירופי ובעולם שני מושגים חדשים, אותם יזם יאס והפך למטבעות לשון. בעקבות התכנית בעלת השם ההומוריסטי “שחרית מוסיקלית לנהגי משאיות ואוטובוסים” מדברים יותר ויותר בימינו בעולם כולו על ‘Driving Music’, בעקבות הפורמט המקורי והייחודי של “ממעמקים. דה פרופונדיס”, או “רדיוויזיה” כפי שמגדיר יאס, מדברים היום בעולם על ‘VisualRadio’. “זה התחיל בכנס של מנהלי תחנות המוסיקה באיגוד השידור האירופי לפני למעלה משנה. איש הרדיו הוותיק, אמנון שילוני, סיפר להם על החידושים אותם אני מנסה להנהיג, והם בתגובה התחילו ללחוץ עליי שאבוא להציגם בכנס שנערך אז בניקוסיה, קפריסין. התלבטתי מאד, הן בגלל העומס בעבודה והן מפני שהייתי אז מטרה לכל מיני התקפות מטופשות של מה שאני מכנה “האגף השמרני והמקובע” ב”קול המוסיקה”, אבל קפריסין קרובה והחלטתי להגיע. מנהלי איגוד השידור החליטו לתת לי את הכבוד להיות ראשון הדוברים בפתיחת הכנס, מאוחר יותר הבנתי מדוע. התמקדתי בעיקר בשתי נקודות. האחת היא שבימינו, בראשית המאה ה-21, אין בעצם מאזינים לרדיו. בוודאי לא כפי שהיו בזמנו, בנעוריי, כשכל המשפחה התיישבה לשמוע את “שלושה בסירה אחת” הנהדרת, או את סדרת המתח “פול טמפל”. “ימי הרדיו” ההם פסו מן העולם. היום מאזינים לרדיו בעיקר בשעות הנהיגה במכוניות ובפקקים.

אם הרדיו חפץ חיים, עליו להכיר במציאות החדשה ולחפש דרכים וצורות חשיבה חדשות כדי לחזור ולהיות רלוונטי. כך בעצם נולדה ה”שחרית המוסיקלית לנהגי משאיות ואוטובוסים”. לא עוד יצירות ארוכות המוגשות בסגנון הישן והנמלץ של “האזינו עכשיו לקונצ’רטו של מוצארט, שנכתב בשנת כך וכך”, ולאחריו: “האזנתם לסימפוניה מאת כך וכך” וחוזר חלילה, אלא קטעים קצרים, מגוונים ויפיפיים. במקום הסגנון המאולץ והארכאי הבאתי לאולפן את מיטב המלחינים והמוסיקאים בארץ, שיחלקו עם המאזינים, בסגנון אישי, תוך בדיבור בגובה העיניים, את המוסיקה שהם אוהבים ויוצרים. מצד שני, הזמנו את המאזינים בדרכים ובבית להתקשר לאולפן ולהחליף דברים עם נועם שריף, גיל שוחט, זהבה גל, פרופ’ אמנון רובינשטיין, עודד זהב, ירון גוטפריד, רוני פורת, יניב ד’אור ורבים טובים אחרים. עד היום מספר נועם שריף בהתרגשות איך באחד השידורים התקשר אליו נהג משאית מנמל אשדוד, שניגן לו בחליל את הבולרו של ראוול בעת העמסת המשאית שלו בסחורה. בעוד שהאירופאים ואנשי הרדיו בעולם אימצו את הרעיון והתחילו ליישמו, כאן – בארץ קנאן, המשיכו להיאבק על המקובע והקופא על השמרים.

דיוואן16

אנסמבל דיוואן המשתתף בשידור המיוחד

באירוע כלשהו ניגשה אישה אל אריה יאס, ושאלה אם לדעתו אין בשם התכנית משום “התנשאות”, כדבריה, על נהגי משאיות ואוטובוסים. יאס ענה בחיוך: “הרשי לי לתקן אותך, שמה המלא של התכנית הוא “שחרית מוסיקלית לנהגי משאיות, אוטובוסים, קורקינטים, גלגליות, גונדולות, אופניים, וגם, נהגי פרדות, טוריאדורים, צוללנים בים המלח ושותי קפוצ’ינו בארץ האש והר אררט”. אותה גברת, מספר יאס, אפילו לא חייכה – ההומור והציניות עברו לה ליד האוזן. היא רק הגיבה ב”אההה, אתה מתכוון שהתכנית היא בשביל כולם…” 

הנקודה השניה, עליה סיפר אריה יאס למנהלי ואנשי איגוד השידור האירופי, הייתה “הרדיוויזיה”, לדבריו של יאס: “העולם המודרני הוא עולם ויזואלי לחלוטין. עולם של אמצעים וצעצועים וגאדג’טים אלקטרוניים חזותיים. ואם בעולם המוסיקה והרדיו, המבוסס על שמע והאזנה בלבד, לא ינסו לחפש דרכים חדשות ולחשוב מחוץ לקופסא, עתידם נגזר. תסתכלו מסביבכם: הדור הצעיר מחובר לאייפונים לטאבלטים ולאינטרנט. השתדלו לפרוץ דרך אליהם באמצעות האמצעים האלקטרוניים האלה. זו בדיוק הסיבה שיזמתי את ‘ממעמקים. דה פרופונדיס’, תכנית ישראלית מקורית, ראשונה מסוגה בעולם בתחום המוסיקה, העוסקת במעשה היצירה, ומשלבת אמנות פלסטית עם מוסיקה איכותית, מוסיקה מקורית של יוצרים ישראלים, ומוסיקה קלאסית בלבוש צעיר. בכל תכנית משתתפים צייר או ציירת המציירים את המוסיקאים או את המוסיקה, והצופים רואים בו בזמן ידיים מנגנות מול ידיים מציירות. לשמחתי, אימץ איגוד השידור האירופי את הרעיון בשתי ידיים. אך מכיוון שעלות תכנית ‘רדיוויזיה’ גבוהה מאד, בחרו באיגוד השידור האירופי ב-Visual Radio”.

rali margalit

הצ’לנית ראלי מרגלית, שכתבה את “7 ברכות” שיבוצע בבכורה עולמית בשידור המיוחד

לפני ארבעה חודשים עלה לאוויר אתר אינטרנט חדש, שבמסגרתו החלו להעלות תכניות מוסיקליות ומופעים מרחבי העולם, בהחלט מהלך פורץ דרך. ביום שני ה-3.2.14, שעה 20:00, תהיה פריצת הדרך הגדולה: יועבר קונצרט חגיגי מיוחד של “ממעמקים. דה פרופונדיס” בשידור חי היישר מתיאטרון ירושלים לכל מדינות העולם, במסגרת ה-Visual Radio. וזאת, באמצעות האתר החדש.  התכנית מירושלים, בהנחיית אריה יאס, יוזם ועורך “ממעמקים. דה פרופונדיס”, היא חלק מסידרה יוקרתית: “מוסיקה ורוחניות”, בה נבחרו  להשתתף 4 מדינות: אסטוניה, גרמניה, ישראל ובריטניה. ישתתפו בה הזמרים אלינוער מואב, יניב ד’אור, לורן שחאדה, אנסמבל ראלי מרגלית ואנסמבל דיוואן. האמן משה פרלמן יצר פוסטרים מיוחדים לאירוע, המופצים כבר בכל העולם. יתרה מזאת, כמחווה של אמון והערכה לאריה יאס, מממן איגוד השידור האירופי שתי יצירות מוסיקליות קצרות של מלחינים ישראלים, שיבוצעו במהלך התכנית בשידור חי בבכורה עולמית; “סליחות” מאת נועם שריף בביצוע יניב ד’אור ו”שבע ברכות”, מאת ראלי מרגלית, בביצוע אנסמבל  ראלי מרגלית.

עכשיו, אם אין זה הישג חסר תקדים לרשות השידור הישראלית, לתכנית הרדיוויזיה “ממעמקים”, ול”קול המוסיקה”, אז מה כן? הישג זה יכול לשמש מנוף שאין כמותו להעלאת קרנה של ישראל בעולם כמדינה מובילה בתחומי המוסיקה והתרבות בעולם.