רבדים של זהות / מוזיאון הכט

צילום: ינאי קלנר

 

תערוכת הזוכים בתחרות ליוצרים צעירים
בתחומי האמנויות הפלסטיות לשנת 2018:
מקום ראשון – אוריאל ח. כספי
מקום שני – אריאל הכהן
מקום שלישי – ינאי קלנר

אוצרת התערוכה: אינה ברקוביץ’

אירוע פתיחת התערוכה ‘רבדים של זהות’ – תערוכת הזוכים בתחרות ליוצרים צעירים בתחומי האמנויות הפלסטיות לשנת 2018, יתקיים ב-22 במאי במוזיאון הכט-אונ’ חיפה. באירוע יינתנו לזוכים מלגות מטעם קרן הכט.

התחרות השנתית ליוצרים צעירים נוסדה על ידי ד”ר ראובן הכט ז”ל בשנת 1992, ונועדה לעודד אמנים צעירים בתחילת דרכם האמנותית. התערוכה עוסקת השנה בחיפוש אחר עדות מוחשית לזהות. שלושת האמנים הזוכים פונים לאוסף הארכאולוגי של המוזיאון כמקור השראה, ומבקשים למצוא בו סימנים להשתייכות למקום, לחברה ולתרבות. הזהות הקולקטיבית, אותה הם מחפשים, קשה לאיתור בעידן הנגטיביסטי העכשווי. היא חומקת מהגדרה ברורה ומתפרקת לנגד עיניהם. הדרך לעגן את אותה זהות חמקמקה היא לבצע מהלך ארכאולוגי. גילוי של ממצא ארכאולוגי יכול להתפס כאירוע בעל אופי כמעט קסום, בו בן רגע אנו נחשפים לעדות חומרית של המשכיות תרבותית בת אלפי שנים. העבודות בתערוכה זו מבקשות לבחון את אותה אקסיומה ארכאולוגית. השימוש בארכאולוגיה מחוץ להקשרה המקורי, כמהלך מומצא, מפוברק או מדומיין, מאפשר לאמנים לפקפק בסמכות הבלתי מעורערת של הממצא החומרי, לנטוע שורשים בעבר ובה בעת לכרות אותם.

אוריאל ח. כספי, בוגר תואר ראשון (B.F.A) לשנת 2018 מטעם המחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית באקדמיה לאמנות ועיצוב ״בצלאל”. כספי משתמש בחומר כגורם המקשר בין מסורות עתיקות יומין לבין עשייה אמנותית עכשווית מולטי-דיסציפלינרית. האתר והנוף הארכאולוגי מהווים מקור השראה לעבודותיו ומשמשים כמטאפורה לעיסוקו האמנותי. שכבות ורבדים מעולמו האישי מתגלים כשכבות של תל ארכאולוגי וחושפים סיפור מסקרן ורב-גוני. יצירתו היא בגדר ארכיאולוגיה מודרנית, המאפשרת לו לחשוף את עולמו הפנימי ואת המעגלים שמקיפים אותו, ולבחון את נקודות ההשקה של עולמו עם זה של הצופה.

      

                צילום: האמן                                                         צילום: סשה פליט

אריאל הכהן, סטודנט שנה רביעית לתואר ראשון (B.F.A) במחלקה לצילום, אקדמיה לאמנות ועיצוב ״בצלאל״. הכהן רואה במדיום הצילום כלי בלעדי המאפשר לבחון את הפער בין המציאות לייצוגיה. עבודותיו עוסקות באופן הדינאמי שבו אובייקטים צוברים ומאבדים משמעות, בין אם אלו משמעויות היסטוריות, תרבותיות או דתיות. כמו כן, בעזרת חיקוי פרקטיקות צילום מדעיות, ניכוס תצלומי ארכיון ושיתופי פעולה אמנותיים עם גופי מחקר הפועלים כאן, הוא מבקש לעורר שאלות אודות הסיפורים הממסגרים את המציאות החומרית המקיפה אותנו.

צולם באוספי הטבע הלאומיים, האוניברסיטה העברית בירושלים

ינאי קלנרסטודנט שנה שלישית לתואר שני (M.F.A) בחוג לאמנות יצירה, שבאוניברסיטת חיפה. קלנר משתמש בבטון, גבס, חומר ועץ, כדי לייצר זיכרונות מפוברקים של עולם אבוד, בו שדים, מפלצות, אלים ומאגיה מהווים את סיפור המסגרת של חיי היום יום. בעולם האבוד, המדומיין של קלנר, אלים מהלכים בין בני תמותה, ויוצאים עימם למסעות גבורה. הארכאולוגים של עולמו טווים מעשיות אודות עולמות נסתרים ותרבויות חבויות. עבודותיו של קלנר עוסקות בשאלות אודות תפקיד הארכאולוגיה בארץ-ישראל, ובקשר בין השימושי לסימבולי, בין הפוליטי לעיטורי ובין ההיסטורי לעכשווי.

        

                                             צילומים: ינאי קלנר

 

היכנסו לדף הפייסבוק של המוזיאון >> https://bit.ly/2QdnrFE

Call Now Buttonלשאלות חייג