אחוות נשים היא לא רק סיסמא

את תופעת פערי השכר בין נשים לגברים שעלתה לאחרונה לכותרות, ‘זכיתי’ לחוות על בשרי כאשת עסקים וכאם חד הורית המגדלת את שתי בנותיה לבדה, ונאלצת להתפשר ולחרוק שיניים, מול עולם פטריארכלי הנשלט ברובו על ידי גברים. לאורך השנים פגשתי עשרות נשים שנאלצו להוריד את תנאי העסקתן באופן קיצוני, ביחס להצעת השכר המקבילה שניתנה לגבר. נפגשתי עם מאות נשים המתמודדות עם עולם גברי המציב בפניהם דילמות ואתגרים כמעט בלתי אפשריים, ולאט לאט הפנמתי את האמת הכואבת – כולנו נמצאות באותה סירה של אפליה מגדרית, השתקה חברתית, והיעדר שוויון הזועק לשמיים, ונעוץ בנורמות חברתיות מעוותות אך גם חזקות ושורשיות. נורמות המקשות עלינו מאוד כנשים להילחם בהן, אם לא נחזיק יד ביד ונירתם למשימה כולנו יחד, מתוך מה שאני אוהבת לכנות ‘אחוות נשים’. 

מה זה חשוב? כי “אחוות נשים” היא משהו שצריך לבנות יחד. הרי איך גברים מצליחים? (וסליחה על ההפרדה הדיכוטומית) – דרך ה’מנדט’ שהם קיבלו מהחברה ‘לנהל את העניינים’. כבר מתקופת הצבא הגברים בונים את עצמם ומפתחים מעגל רחב של נטווריקנג, מה שמעניק להם יתרון ברור. אצלנו הנשים ה”אחווה” הזאת והקשרים המקצועיים המתערבבים עם קשרים אישיים אינה נפוצה כלל, ופוגעת משמעותית ביכולת ההתקדמות שלנו. מול תופעת פערי השכר צריך להתמודד בדיוק באותם הכלים בהם מתנהל בימים אלו הקמפיין העולמי ME TO הנאבק בתופעת ההטרדות המיניות. רק כאשר כולנו יחד נשבור את מעגל השתיקה והאפליה ונתחיל לדבר, נוכל יחד להוציא את האמת לאור, וכך יתחולל שינוי, איזשהו שינוי. ובדיוק כמו מול הטרדות מיניות, הדבר דורש מאתנו כנשים הרבה אומץ. אומץ לשבת בישיבת עסקים כאישה היחידה בחדר ולהשמיע את קולך, להילחם בדעות הקדומות, להילחם על מקומך, גם כשקולך אינו שווה ואינו זוכה להקשבה כמו קול הגבר היושב לצדך. 

אני רואה לפניי את כל אותן נשים אמיצות, לעיתים חד הוריות, שבמקום לעודדן לפתוח עסק עצמאי ולהילחם בסטיגמות, עוסקת החברה בלהוציא את הרוח ממפרשיהן: “לא אכפת לך מהילדות שלך? איך תדאגי להן? איזה מן סדר עדיפויות יש לך? ואם תכשלי מה יהיה? בסוף תישארי בלי כלום…” מה אני אומרת לאותן נשים החוות אינסוף אתגרים, קשיים ותסכולים? שאם את מוכשרת ועשויה מ’חומר טוב’, ואם את חדורה בשאפתנות ובמוטיבציה ומאמינה בדרכך, הצלחתך בטוחה ושום מכשול לא יעמוד בדרכך. זה נכון לגבי נשים בדיוק כמו לגבי גברים. כשאני מתבוננת באותן נשים נפלאות המצליחות לשלב בין עסקים, קריירה, אימהות וניהול בית, אני מבינה את הכוח האדיר והיכולות האינסופיות שיש לנו כנשים. אין לי ספק שמבחינת התעצומות וכוחות הנפש, אנחנו המין החזק! 

* הכותבת היא הבעלים והמייסדת של משרד לתקשורת שיווקית, “לוטן תדמיות”.

חזרה לחדשות ועדכונים

אני רוצה להשאיר פרטים ושיצרו איתי קשר