אחרי 20 שנה זאת עדיין ‘אי שפיות זמנית’ / להקת קולבן דאנס

קולבן דאנס היא להקת מחול בינלאומית עכשווית הפועלת בירושלים, החיה ונושמת מזה 20 שנה את הווייתה המורכבת והטעונה של ירושלים ומגיבה עליה כאן ועכשיו, דרך מחול עכשווי, מוקפד, מטלטל, מעורר מחשבה ובעל אמירה חברתית נוקבת.

ירושלים היא עיר של ניגודים, ערב רב של עדות, דתות, תרבויות ולאומים החיים יחד בכפיפה אחת, ונראים למתבונן מהצד כלקוחים מיצירה הזויה וסוריאליסטית במיוחד. לא בכדי בחרה להקת המחול העכשווי ‘קולבן דאנס’, הנחשבת מזה 20 שנה כאחת מאושיות התרבות של העיר, את הסלוגן הדו משמעי “אי שפיות זמנית” שהפך לביטוי מיתולוגי כמעט, כלהקה המהווה אי של שפיות ליברלית ותרבותית בירושלים, אך מנגד בעלת שפה אמנותית הנעה על הגבול הדק שבין שפיות לטירוף.

%d7%9e%d7%9e%d7%95%d7%a8%d7%a0%d7%93%d7%95%d7%9d-%d7%a7%d7%95%d7%9c%d7%91%d7%9f-%d7%93%d7%90%d7%a0%d7%a1

אמיר קולבן הוא מייסד הלהקה, מנהלה האמנותי, הכוריאוגרף, המנכ”ל, ורקדן הלהקה מהקמתה ועד היום. קולבן, שיצירותיו הוזמנו על ידי תיאטראות ופסטיבלים רבים בכל רחבי העולם וזכו להצלחה רבה, שימש שנים רבות כרקדן, יוצר וכוראוגרף בלהקת בת שבע ובלהקת הבלט הישראלי, וכמנהלה האמנותי של להקת ‘תמר’ שהיוותה להקה פורצת דרך בנוף המחול הישראלי, כלהקת מחול הפרינג’ הראשונה בישראל, ובה היה שותף להקמת בית הספר הגדול למחול עכשווי ברמלה. בשנת 1996 הקים קולבן את להקת ‘קומבינע’ שהפכה ב-2006 ללהקת ‘קולבן דאנס’. שנתיים מאוחר יותר מונה קולבן כמרצה בכיר באקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים, ולאחרונה התמנה לדיקן הפקולטה למחול. ניסיונו האקדמי יחד עם כשרונו האמנותי, מאפשרים לו לשלב ביצירתו ממד אנליטי ואינטלקטואלי עמוק, במקביל לחוויה אמנותית ורגשית מטלטלת ועוצמתית, כאחד היוצרים המוכרים והמוערכים בשדה המחול הישראלי העכשווי.
‘קולבן דאנס’ היא להקת מחול עכשווית מקצועית, המאופיינת בפיזיות, אתלטיות ומורכבות כוריאוגרפית. יצירות הלהקה מביאות נקודת מבט אישית וחודרת על מורכבות החיים בישראל בכלל ובירושלים בפרט, בשילוב אלמנטים תיאטרליים, וידאו ואנימציה ממוחשבת. תכני המופעים מטלטלים ומעוררי מחשבה ובעלי אמירה חברתית נוקבת, כמחול בועט, חצוף, חתרני, פוליטי וחברתי, ובעיקר מאתגר ולא מתחנף. קולבן דאנס היא להקת מחול ירושלמית המזוהה עם העיר וההתרחשויות בה, ומגיבה לתופעות הפוליטיות והחברתיות המאפיינות אותה.

מיקומה של הלהקה בירושלים, בלב הקונפליקט והסכסוך של חילונים ודתיים, יהודים וערבים, עשירים ועניים, ימניים ושמאלנים, עובר כחוט השני ביצירותיה. חוויית הצפייה המאתגרת והמטלטלת מעלה סימני שאלה, ומעוררת אצל הצופה תחושות של חוסר וודאות, רפלקסיה ושיטוט פנימי.

תהליכי היצירה הופכים את הרקדנים לשותפים פעילים בתהליך וביצירה הסופית המתגבשת תוך כדי תנועה. שפתה האמנותית של הלהקה מתאפיינת בהקפדה טכנית ובדרישות טכניות גבוהות ביותר. שפת המחול היא מורכבת ו”מפורקת”, דרך פירוק התנועה הטבעית והזורמת ופירוק הגוף לגורמים.

השנה חוגגת ‘קולבן דאנס’ 20 שנה להיווסדה, דרך מגוון אירועים, מופעים ופעילויות.

חזרה לחדשות ועדכונים

אני רוצה להשאיר פרטים ושיצרו איתי קשר