במקום תרופות: התרגילים שיחזקו את הקשב והריכוז/ מאת דליה מנטבר

מיליוני הורים ברחבי העולם מתמודדים עם ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז. כולם מחפשים פתרונות, חלקם דוגלים באדיקות במתן תרופות, וחלקם מחפשים באופן שיטתי מענה אחר, כמו שינוי תזונתי, הומאופתיה או טיפוליים פסיכולוגיים. להורים מצטרפים בחיפושים הרבה מאוד בעלי מקצוע מתחומים שונים ומגוונים, שעניינם להרגיע את הילדים, אך לא פחות את ההורים.

“את חושבת שפעילות גופנית היא הדרך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז?”. אני שומעת שאלה זו לא פעם מהורים שחושבים שילדיהם מתקשים להתרכז בנושא אחד. אני מאמינה שכן, אבל לדעתי הבעיה מתחילה עוד קודם. ההורים רוצים לתת לילדיהם כמה שיותר ובכמה שפחות זמן ובכך יוצרים בעיה בסיסית ברמה של הפרעה בריכוז.

תינוקות כיום, מקבלים מתנות רבות שגורמות להם להיחשף לגירויים רבים. החל מהמובייל שתולים להם על המיטה, דרך הספר הרשרשני שמונח בעגלה, ואלמנטים מפיקי מוזיקה, ועד לנענועים של העגלה במטרה להרדים את התינוק. גירויים רבים אלה לצד תנועתיות מתמדת מתחילים ליצור הפרעות אצל הילד. צריך לתת לילדים גירויים, אך במידה.

הורים ומטפלים צריכים להקציב זמן לפעילות וזמן לתנועה. ליצור חזרתיות על ידי לימוד מיומנויות ומושגים בנפרד. בגילאים מתקדמים יותר ניתן לנסות ולעבוד על פיתוח הקשבה במקביל על ידי הוספה הדרגתית של דברים מגוונים.

 

אני ממליצה לעבוד עם ילדים החל מגיל 6 על פעילות ותנועתיות מאורגנת, במטרה לחזק יכולות קשב וריכוז ובעיקר, בטחון עצמי ויכולת התמודדות.

הנה מספר תרגילים שניתן לעשות בבית יחד עם הילדים:

תרגילי נשימה, כדאי לבצע כמה פעמים ביום, כשיש תחושה של סטרס או חוסר ריכוז.

קח בלון גומי קטן, שאף אוויר ובנשיפה, מלא את הבלון באוויר, כמות שאפשר להחזיק מעמד. כך לעשות 10 פעמים רצופות ובכל פעם, לשאוף יותר אוויר ולנפח יותר את הבלון.
נשימות עם תנועה – עמוד עמידה ישרה בפישוק קל ברגליים, ידיים לצדיי הגוף. לקחת אוויר ולהוביל את הידיים מהצדדים עד למעלה מעל הראש, בנשיפה, להחזיר את הידיים אל צידי הגוףX 10 פעמים

הגברת טווחי התנועה, מומלץ לבצע את התרגילים פעמיים בכל יום:

עמוד עמידה ישרה, יד ימין לצד הגוף, יד שמאל ישרה צמודה לאוזן שמאל, בצע כפיפת גו ימינה תוך הידוק הבטן אל הגב ונשיפת אוויר, ובשאיפת אוויר עלה חזרה והחלף צדX 10 פעמים לכל צד.
בעמידה ישרה, רגליים צמודות, ידיים פרושות לצדדים בגובה הכתפיים, הובל את הראש, הכתפיים והגו ימינה, בנשיפת אוויר, וחזרה למרכז, בשאיפה, ואז לצד שמאל, מצד לצד בדגש על גו זקוף, הידוק הבטן אל הגב, ורגליים מתוחות לגמרי.10 פעמים לכל צד.
שכב על הגב, ברכיים כפופות ב 90 מעלות לבטן, עקבים בגובה הברכיים ,ידיים פרושות לצדדים, הובל את הברכיים תוך הטיית האגן ימינה, בשאיפת אוויר, ובנשיפה, חזור אל המרכז, ואז לצד שמאל. האגן הנגדי עולה מעט, אך הבטן מוחזקת ותומכת את הגב. 10 פעמים לכל צד.

למידע נוסף על התרגילים והטיפים של דליה מנטבר: צפו בתכנית הבוקר של פאולה וליאון> https://bit.ly/2JF2P6D

 

 

חזרה לחדשות ועדכונים

אני רוצה להשאיר פרטים ושיצרו איתי קשר