המגירות החבויות נפתחות / אתי בן זקן

מה קורה כשאמן מחליט לחשוף את עולמו הפנימי? את הקשיים שבתהליך היצירה, פחד הבמה, מקורות ההשראה, חיבוטי הנפש, והאתגרים כאמן אל מול ציפיות החברה, הזוגיות והמשפחה? ‘תיבת הקולות’, ספרה של אתי בן-זקן – זוכת פרס רוזנבלום לאמנים מצטיינים (2018), זמרת קונצרטים ויוצרת רב-תחומית בעולמות המוזיקה, התיאטרון, הספרות והאמנות הפלסטית – יוצא לאור בימים אלו, והינו ספר ראשון בסדרת ספרים חדשה – ‘אמנות מדוברת’ בעריכת גיורא רוזן ובהוצאת הקיבוץ המאוחד – סדרה אשר חושפת לראשונה את מגירותיהם הנסתרות של אמנים ישראלים מובילים, ופותחת צוהר מרתק לעולמם האמנותי, העיוני והאינטימי.

מעטים האמנים בישראל ובעולם, המחזיקים מאחוריהם רפרטואר כה עשיר ומגוון, כאתי בן-זקן – זמרת קונצרטים בינלאומית שהיא גם סופרת, חוקרת פולקלור, יוצרת-תיאטרון ואמנית חזותית, זוכת פרס רוזנבלום לאמנים מצטיינים (2018). מעטים גם הספרים המשכילים למזג בין מבט עיוני ותיאורטי לבין חוויה אישית ואינטימית, כפי שעושה בן-זקן בספרה החדש ‘תיבת הקולות’. במהלך הספר חולקת בן-זקן במודעות עצמית נדירה את סיפורי משפחתה, ומתייחסת בגילוי-לב לפחדי הבמה, לשיתוף הפעולה האמנותי עם בן-זוגה (המלחין פרופ’ איתן שטיינברג, זוכה פרס אקו”ם למפעל חיים), ולאתגרים העומדים בפניה כאמנית רב-תחומית בישראל, בעידן הפופוליזם התרבותי ו’חוק הנאמנות בתרבות’. וכך כותבים אמנים ישראלים בכירים על הספר: ״אתי בן-זקן משתפת אותנו בעושר מקורות השראתה ובתהליכי עבודתה, בנדיבות ובווירטואוזיות – צידה לדרך לכל יוצר. היא בונה גשרים בין מזרח ומערב, וכמו מנעד קולה גם כתיבתה מעמיקה רדת ומגביהה עוף” (פרופ’ שרון פוליאקין). “הספר הוא כטקסט-מופע, ספר מאלף על אישיות בימתית ואמנית-קול ייחודית שחושפת את מאחורי הקלעים של תודעת היוצרת” (הדס עפרת).

“נזקקתי לאומץ גדול כדי לכתוב ספר אישי על עשייה אמנותית, ולהתגבר על הספקות באשר לרלוונטיות של ספר כזה למישהו מלבדי”, כותבת אתי בן-זקן בפרק הראשון של ספרה. “האומץ נבע מהאמונה בכוחן של תרבות ואמנות ליצור קירוב וריפוי, נחמה ותקווה; מהידיעה כי בני אדם כיום, זקוקים למפגש אנושי מקרב; ומההבנה כי את שלמוּת הרגע שחווינו כילדים קטנים כשהקשבנו לשיר הערש ששרו לנו, אפשר לחזור ולחוות כמבוגרים, דרך החוויה האסתטית הגלומה באמנות”.

 

הספר בנוי מאחד-עשר פרקים עצמאיים, שבכל אחד מהם כותבת בן-זקן על היבט שונה בפעילותה האמנותית. היא אמנם מתייחסת לתיאוריות בכל תחום ו’מתכתבת’ עם אמנים שקדמו לה, אבל עושה זאת ממבט אישי וחדש: כשבן-זקן כותבת על אופן הפקת הקול של זמר, היא ממחישה זאת דרך תיאור הקול של סבתא שלה כשביצעה לחשי-ריפוי; כשהיא כותבת על אתגרי המימוש מהשראה להגשמה, היא מצטטת סיפורים מהווי משפחתה המזרחית, שהפכו עבורה להשראה תיאטרלית; כשהיא כותבת על מוסיקה עממית היא ממחישה זאת דרך סדנת שירי-עם שערכה לסטודנטים יהודים וערבים.

גם מצבם המדאיג של האמנות והתרבות בישראל, זוכה לפרק נכבד בספרה של אתי בן-זקן: “בחרדה אני עוקבת אחר גלי הבריונות, ההתלהמות, ההקצנה הדתית והלאומנות ששוטפים את ישראל, ואחר הניסיונות לאכוף פשטנות על מציאות מורכבת. אני מצטמררת מהזלזול בתרבות ונדהמת מההסתה – שלעתים יוצאת ממשרד התרבות עצמו – נגד אנשי רוח, אנשי אקדמיה ואמנים. מה שמעורר דאגה אינו היקף התמיכה הכספית בתרבות, גם לא היעדר הנראות של אמנות לא־מסחרית, אלא הכרסום בהכרה בעצם נחיצותן וחשיבותן של תרבות ואמנות כמרכיב חיוני בחברה בריאה. לעתים אני חשה שהעובדה שאני פועלת בתחום שאינו מסחרי הפכה את העשייה שלי למיותרת במקרה הטוב, לאליטיסטית במקרה אחר, ולחותרת תחת המדינה במקרה הרע”.

‘תיבת הקולות’ מהווה את הניצן הראשון בסדרת הספרים החדשה ‘אמנות מדוברת’ בעריכת גיורא רוזן, בהוצאת הקיבוץ המאוחד ובתמיכת מועצת הפיס לתרבות ולאמנות. סדרה הנשענת על קונספט ייחודי של חשיפת עולמו הפנימי של האמן באופן ישיר ובלתי אמצעי, של כתיבה בגוף ראשון. בספרי ההמשך של סדרת ‘אמנות מדוברת’ יככבו הצייר לארי אברמסון – ראש המחלקה לאמנות ב’בצלאל’ (1999–1992), הצלם והאמן מיקי קרצמן – לשעבר ראש המחלקה לצילום ב’בצלאל’ וזוכה פרס א.מ.ת (2011), הפסל צביקה קנטור – מרצה בעל שם וזוכה פרס שרת התרבות, הצלם אבי גנור – זוכה פרס אנריקה קבלין למפעל חיים, והצייר אלכסנדר (סשה) אוקון – יו”ר ועדת אמנויות פלסטיות במשרד הקליטה, ויו”ר אגודת הציירים והפסלים בירושלים (2005–2000). “כשאני נכנס לגלריה, אני בקושי מבין את ‘דבר האוצר’, שנכתב במעין מעורפלות ורב משמעות מכוונת”, אומר גיורא רוזן, העורך הראשי של הסדרה. “אותי לא מעניין קולו של החוקר, האספן או האוצר, אלא קולו הנעלם של האמן, בלי תיווכים ובלי פילטרים. בסדרה ‘אמנות מדוברת’ אנחנו נכנסים למגירותיו החבויות של האמן: –טקסטים עיוניים והגותיים, סקיצות של היצירות, טעימה מתהליכי ומקורות ההשראה. אני כמעט שלא מכיר ז’אנר של ספרות כזאת, לא בארץ ולא בעולם, וזה מה שהופכה לכה ייחודית ומשמעותית בנוף הספרות הישראלית”. ואכן בספר ‘תיבת הקולות’ מצליחה אתי בן-זקן לנסח את תהליכי יצירתה בשפה קריאה וקולחת, ולשתף את הקורא במסעה האישי כאמנית.

ברוח הרב-תחומיות של הספר, מתוכננים עבורו 3 אירועי השקה בהם תארח אתי בן-זקן משוררים, אמני מופע ואמנים פלסטיים לחגיגה בינתחומית, כולל מופעים מוסיקליים בביצוע בן-זקן עצמה עם חברי אנסמבל “מודאליוס”. ההשקה בחיפה תכלול גם תערוכה קטנה של המיצב “סגולה להרחבת הלב” – מיצב משותף מאת אתי בן-זקן (יצירות בד) ואיתן שטיינברג (מוסיקה).

אירועי ההשקה לספרה של אתי בן זקן ‘תיבת הקולות’:

לאתר של אתי בן-זקן:  https://www.benzaken-steinberg.com/heb-home

לערך של אתי בן-זקן בוויקיפדיה: https://bit.ly/2M0Ebhr

 

חזרה לחדשות ועדכונים

אני רוצה להשאיר פרטים ושיצרו איתי קשר