השקעה בנדל”ן משרדים בצל הקורונה / חברת אופיסיטי

האם כדאי להשקיע בנדל”ן משרדים ושטחי תעסוקה בתקופה הנוכחית?
אביחי חכם, מנכ”ל משותף בחברת הנדל”ן אופיסיטי, מסביר מדוע כן

השאלה הראשונה שעולה כשמדברים על השקעה במשרדים, בתקופה הנוכחית שיש בה מיליון מובטלים והכרח לעבוד מהבית, היא: האם יהיה ביקוש מצד משתמשי הקצה?

אביחי חכם, מנכ”ל משותף בחברת הנדל”ן אופיסיטי, מסביר: “ראשית, אלה מיליון מובטלים, לא מיליון מתים… המובטלים יחזרו במוקדם או במאוחר למעגל העבודה, במשרדים, במפעלים, בקליניקות, בחנויות ובדוכנים. ברור שיהיו כאלה שישנו את מסלול הקריירה שלהם ויפתחו עסקים חדשים, ויהיו גם בעלי עסקים שיסגרו את העסק שלהם וישתלבו בעסקים של אחרים. כך או כך, כולם יצטרכו מקום עבודה, וחללי המשרדים יתמלאו, כך שההשקעה בנדל”ן משרדים, גם בתקופה משברית כמו הנוכחית, היא עדיין השקעה סולידית ובטוחה. על אחת כמה וכמה כשהיא נבחנת מול השקעות בשוק ההון, אשר יספוג טלטלות רבות במהלך החודשים ואולי השנים הקרובות”.

חכם מוסיף: “קראתי דעה של כתב נדל”ן, שלדעתו העולם מתקדם בצעדי ענק למציאות של עבודה כמעט ללא משרדים פיזיים. כאיש נדל”ן, אני טוען את ההיפך הגמור – לא יהיה תחליף למקום העבודה המשרדי. הקורונה לא המציאה את העבודה מהבית, היא הייתה קיימת כבר שנים, ועדיין, אין תחליף למקום העבודה המשרדי מבחינת אווירה, שליטה ופרודוקטיביות. בסוף אנחנו רוצים ‘ללכת לעבודה’ בבוקר, להתלבש, לפגוש אנשים, להתייעץ ספונטנית ולא בזום מתוזמן, ליצור הזדמנויות עסקיות בחללים המשותפים, ולפגוש לקוחות ושותפים לא בסלון הבית שלנו”.

שאלה נוספת שעולה היא, האם שוק המשרדים מוצף וכעת יהיה מוצף יותר ולפיכך התשואה תרד?

התשובה לכך היא נקודתית. כן, יש מקומות בהם יש היצף של משרדים ויש מקומות בהם יש מחסור כרוני של שטחי משרדים. בבואו של המשקיע לרכוש משרד, עליו דווקא לחפש את הערים בהם חסרים משרדים ולרכוש שם.
“אם ההתלבטות היא האם לרכוש משרד בתל אביב או ברעננה, או בחדרה, התשובה האינטואיטיבית שלי תהיה דווקא רעננה ואפילו חדרה, כי בערים הללו אין כמעט משרדים חדשים בנמצא, והביקוש ענק, לעומת מתחם כמו מתחם בסר בבני ברק שיש בו מאות אלפי מטרים הרבה מעבר לביקוש שם”, אומר חכם ומוסיף: “יש כיום מגמה עולמית של ‘עבודה כפסע מביתך’. בעברית פשוטה, לאנשים נמאס לנסוע הלוך ושוב לעבודה במשך שלוש שעות ואף יותר. מי שיכול, יפתח את המשרד או יבחר את מקום העבודה שלו הכי קרוב לביתו, וכך ירוויח שעות חיים יקרות ושעות פנאי חשובות. צמצום היוממות הוא הקו המנחה בבחירת משרד בימינו. אם לפני 10 שנים מי שלא היה במתחם הבורסה ברמת גן לא היה קיים, הרי היום המגמה שונה לחלוטין. אתה צריך משרד במתחם משרדים אסתטי וחדיש, עם גישה תחבורתית ראויה וסמיכות לאזורי מגורים, והלקוחות שלך ישמחו להגיע לשם ולא יעקמו עין בגלל שאתה לא במתחם הבורסה או בלב תל אביב”.

אם כבר נדל”ן למה משרד ולא דירה?

“דווקא הקורונה לימדה אותנו שיעור חשוב בעניין הזה”, אומר חכם, “דירה נחשבת כהשקעה הסולידית ביותר, ולכן התשואה מנכס מגורים היא נמוכה וכמעט אפסית לעומת תשואה מנכס משרדי, שלעתים היא דו ספרתית יפה. נראה ששני הנכסים הללו, מגורים ומשרדים, הם סולידיים בערך באותה מידה, אז אני כמשקיע ,אעדיף את זו שנותנת לי תשואה גבוהה יותר תחת כמעט אותו סיכון”.

לדברי חכם, רק בישראל מטר משרד עולה חצי ממטר דירה באותו מיקום, וזהו שיקול משמעותי כשמתלבטים אם להשקיע בדירה או במשרד, כי לשוק המשרדים יש לאן לעלות ומעט כוחות שפועלים לריסונו, בניגוד לשוק הדיור”.

פארק העסקים והמשרדים החדש שבונה חברת הנדל”ן אופיסיטי במערב רעננה, בשטח שבין הפארק העירוני לכביש 531 , יענה על ביקוש הולך וגובר למשרדים עבור בעלי עסקים קטנים ובינוניים באזור השרון, וישנה לחלוטין את חייהם של תושבי ערים כמו נתניה, הרצליה, כפר סבא ורעננה, שלא יצטרכו לעמוד שעות בפקקים (תופעה חברתית המכונה “יוממות” – עובדים הנוסעים מדי יום מיישוב מגוריהם לעבודה ביישוב אחר, בדרך כלל ערים מרכזיות).

חברת “אופיסיטי ניהול בע”מ” היא גוף מנוסה בענף הנדל”ן ומייצגת את ‘הדבר הבא’ בעולם המשרדים. שלושת בעלי החברה (אלון הרצוג, אביחי חכם ואורי וייס) הם דור שני ליזמי נדל”ן מצליחים, בעלי ידע וניסיון רב. החברה פעילה בשוק הנדל”ן משנת 2006 ויש לה רקורד של יותר מאלף יחידות דיור, כולן מאוכלסות, אשר הוקמו על ידה במתכונת של קבוצות רכישה.

לאתר >>

 

חזרה לחדשות ועדכונים

אני רוצה להשאיר פרטים ושיצרו איתי קשר