חוסר שיניים מולד – אין סיבה להילחץ, יש סיבה לטפל

Palestinian_girl_in_Qalqiliyaמאת: דר’ סיוון קארס ודר’ מנדי גרוס
צילום: Justin McIntosh

“לילד שלכם חסרה שן קבועה” היא בשורה שמבשר לא אחת רופא השיניים להורים. מהי התופעה הזו? האם היא נדירה? ממה נובעת? מה עושים ולמי פונים כדי לטפל?

 אז קודם כל, בואו נישאר רגועים – התופעה של חוסר מולד בשיניים קבועות אינה נדירה. סיבותיה בעיקר תורשתיות, אך היא קשורה גם להשפעות סביבתיות , סיבות הורמונאליות ומחלות כגון אדמת בתקופת ההיריון.  החוסר המולד הנפוץ ביותר הוא של שיני בינה. לגביו אין מה לדאוג כלל – הוא קיים אצל שליש מהילדים ואינו מצריך טיפול. חוסר מולד של שיניים קדמיות יותר הוא זה המצריך טיפול רפואי, והרופא הראשון איתו יש להתייעץ הוא האורתודנט.

 שלא יטרטרו אתכם

כל מקרה של חוסר שיניים מולד מצריך  שיתוף פעולה וטיפול משולב בין האורתודנט לבין הרופא המשקם. שיתוף הפעולה המיטבי בין שני הרופאים ייתן את התוצאה הטובה ביותר עבור ילדכם, הן ברמה התפקודית והן במראה האסתטי. רוב מרפאות השיניים מספקות טיפול אורתודנטי או טיפול משקם, ורק מעטות מהן משלבות באותו המקום את שני הטיפולים ואת שני הרופאים יחד. מעבר ליעילות המקצועית שבשילוב שני הטיפולים במקום אחד, מציאת המרפאה המשלבת בין שניהם תקל עליכם מאוד ותחסוך מימכם הרבה טרטור. לא תצטרכו לתזז בין מרפאה אחת לשנייה, ותוכלו לבצע את שני הטיפולים במקביל, במקום אחד. כמובן, שהתקשורת הישירה והבלתי אמצעית, ושיתוף הפעולה בין שני רופאים המכירים זה את זה ועובדים יחד זמן רב, משפר מאוד גם את איכות הטיפול, מעבר לזמן ולכאב הראש שהוא חוסך מימכם. במקרים אלו, הייעוץ המשולב נעשה במעמדכם, אם שני הרופאים יחד, אשר בוחנים את המקרה, מעלים פתרונות ומסכמים את דרך הפעולה בו במקום ובמעמדכם, ללא תקשורת מתווכת ו”טלפון שבור”.

כל עוד יש ברירה, השאירו את שיני החלב

אם ילדכם אינו זקוק ליישור שיניים המחייב עקירת שיניים, עדיף יהיה להשאיר את שיני החלב, שיכולות לתפקד אפילו עד שנות הארבעים. במקרה כזה , תוזמנו עם ילדכם לביקורת אצל הרופא המשקם מדי חצי שנה למעקב והערכה של שן החלב שנותרה. כל עוד שן החלב במצב תקין, ללא עששת והשיניים השכנות ישרות בעמדתן וללא הטיה, אין צורך לעשות דבר, מלבד להמשיך ולעקוב.

אם ילדכם זקוק ליישור שיניים המחייב עקירות שיניים, במקרים של צפיפות שיניים קשה או הפרשים גדולים בין הלסתות (הגורמים לשיניים לבלוט או להטיית שיניים) ניתן לעקור את שיני החלב, ולנצל את הרווח שנוצר על מנת לשפר את סידור השיניים ואת היחסים בין הלסתות.

עד גיל 18 הסתפקו בפתרון זמני

עד לסיום הגדילה (גיל 18) לא מומלץ לשקם אזורים מחוסרי שיניים בשיקום קבוע ארוך טווח אלא להמתין עד לסיום הגדילה. בינתיים, יש להסתפק בשיקום מעבר על ידי כתר חרסינה המודבק לשיניים הסמוכות. כתר זה נותן תוצאה אסתטית יפה מאוד ומשביעת רצון, וישמש כשיקום מעבר עד לגמר גיל ההתפתחות והגדילה. ניתן להשתמש גם באמצעי פשוט יותר – פלטה שקופה הבנויה בתוך כתר זמני. זהו אמצעי זול יותר בהשוואה לכתר המודבק, אך הוא פחות נוח משום שיש להסיר אותו לפני האכילה. שיקום המעבר הוא חשוב מאוד משום שלשיניים יש יכולת תזוזה כל החיים. המכשור האורתודנטי שומר על מיקום השיניים ועל התוצאה שהושגה במהלך הטיפול, אך בסיום הטיפול והסרת הקוביות, במידה ותעקר שן החלב, השיניים הסמוכות והנגדיות יזוזו, המקום שהתפנה ייסגר ותאבד התוצאה שהושגה. השיקום  המיידי של האזור נועד לשמר את המקום שהושג עבור השן הקבועה ובעצם לשמש “שומר מקום”. כאשר יגיע ילדכם לגיל 18 יבחנו אפשרויות המעבר לשיקום קבוע וארוך טווח.

*הכותבים הם בעליה ומפעיליה של מרפאת שיניים ייחודית, המשלבת בין טכניקות טיפול שיקומיות ואורתודונטיות. לפרטים נוספים: http://drsivan.co.il/

חזרה לחדשות ועדכונים

אני רוצה להשאיר פרטים ושיצרו איתי קשר