חשמל זורם בכפות ידייך? בעיקר בידיים של גברים/ הדס מרזל, מנכ”לית חברת אנג’יס

כמו בכל שנה השתתפתי גם השנה בכנס השנתי של התאגדות מהנדסי החשמל, האלקטרוניקה והאנרגיה באילת. בכל פינה אפשרית בשני המלונות הגדולים ביותר באילת, בהם התקיים הכנס, התגודדו בכירי התחום להחלפת כרטיסי ביקור ורכילויות עדכניות. גם הפעם, כמו בשנים קודמות, נרשמה היעדרות בולטת מהכנס. לא של אחד הבכירים, אלא דווקא של מגדר שלם. בכל הכנס הסואן הזה, נראו נשים מועטות בלבד.

כיצד ייתכן כי בשנת 2019, ישראליות בודדות בלבד לוקחות חלק באחד התחומים החמים ביותר בישראל ובעולם כולו?

תחום האנרגיה אינו “אפור” כמו פעם והופך להיות תחום היי-טקיסטי: נקי, שיתופי וקהילתי. כיום, מסמל תחום האנרגיה קידמה, לצד היותו, כתמיד, מקור חיוני לחיים מודרניים. כלומר, שתי אג’נדות שנשים תמיד היו שותפות להן, ולקחו חלק פעיל בקידומן: קידמה ומודרניות.

תחום החשמל מקבל צורות ו”טעמים” שלא היו לו בעבר: חשמל כשר, חשמל שיתופי וקהילתי, ועכשיו הגיע הזמן גם לחשמל נשי ולאנרגיה נשית. כי מלבד אנרגיה של חשמל ישנה גם אנרגיה של אנשים, ובדרך כלל אנרגיה נשית היא מכילה יותר, זורמת יותר, משתפת יותר: ואלו יכולים להשפיע לטובה גם על שוק האנרגיה.

המהנדסים בתחומי האנרגיה השונים הם אלו המתכננים ומעצבים את חיינו – את המחשב בו אנו כותבים, את המכונית בה אנו נוסעים, את המכשור הרפואי שמציל חיים, ואת האפליקציות והמכשירים החכמים בהם אנו מדברים. כאשר מקצוע ההנדסה נשלט על ידי גברים, חסרה בו הפרספקטיבה ותפיסת העולם של מחצית מהאוכלוסייה.

הדס מרזל

המשמעות של תחום אנרגיה הנשלט על ידי גברים הינה רוב מוחלט של המצאות ופיתוחים בעלי אופי ונקודת מבט גברית. החברה הישראלית יכולה להפוך לטובה יותר אם המציאות הזאת תתחיל להשתנות. נשים מביאות ערך מוסף למקצוע – אנחנו רואות את העולם מנקודת מבט שונה. אנו מסוגלות לעשות מספר משימות במקביל וליצור אינטגרציה ושיתוף בין מספר גורמים, מתוך יצירתיות וגמישות מחשבתית.

כנשים, אנו מביאות פחות אגו לעבודה, בניגוד למהנדסים גברים שלעיתים רואים את הפיתוח החדש שלהם כ”יצירת מופת”, בלי יכולת לקבל ביקורת או דעה מנוגדת. גם יכולת ההכלה וההקשבה הנשית היא מאוד חיונית, בעיקר עבור מהנדסים במערכות מורכבות ובארגונים גדולים.

על פי נתוני הלמ”ס לומדים בישראל פי 2.6 גברים מנשים לימודי הנדסה. רק חמישית מהעוסקים במקצועות ההנדסה הן נשים, ובחלק מהמקצועות מדובר באחוזים בודדים (כמו 1% נשים בהנדסת חקלאות). רק 18% ממהנדסי החשמל בישראל הן נשים.

על המדינה, על קובעי המדיניות בתחום האנרגיה ועלינו, נשים מכל המגזרים, לשנות את התמונה הזו. המטרה צריכה להיות כי בעוד 10 שנים מהיום, נשים יהוו חלק מהותי משוק האנרגיה בישראל. היינו חלוצות בתחילת ההתיישבות, היינו לוחמות בגדודי הפלמ”ח, וכיום אנחנו תופשות חלק משמעותי בעולם ההיי טק. מדוע שלא יצטרפו נשים “מחשמלות” לתחום האנרגיה? אין סיבה.

אלא שאם לא נעשה מעשה, התחום יישאר ללא נשים גם עוד 20 שנים. בדיוק כפי שפעם היו מקצועות שנחשבו גבריים – נפח, נהג מונית, או שחקני כדורגל – וכיום הם נפתחים אט אט לציבור הנשי, זוהי המהפכה שחייבת להתקיים גם בתחום האנרגיה והחשמל אחרת נמשיך כולנו להפסיד.

חשמל זורם בכפות ידייך

לפרטים נוספים על אנרגיה, חשמל וחידושים בתחום היכנסו לאתר אנג’יס

חזרה לחדשות ועדכונים

אני רוצה להשאיר פרטים ושיצרו איתי קשר