יחסי ציבור

המדיה החברתית תופסת נתח גדל והולך בעוגת יחסי הציבור
עולם התקשורת של היום מזמן לבעלי עסקים וכשרונות את השאלה הגדולה – מהו מקום הפרסום המיטבי? המדיה הקלאסית-מודפסת-משודרת או המדיה החדשה – עולם האינטרנט? כבר מלכתחילה ניתן לומר – כל דבר טוב במינון ובדרך הנכונים
מאת: יעל לוטן, מנכ”לית ומייסדת חברת יחסי ציבור ‘לוטן תדמיות’

 

 

משמעות המושג יחסי ציבור נגזרת מפעולה אחת מרכזית – הבאת מעשים טובים לידיעת הציבור, תוך חשיפת ערכם ותוכנם החיובי – בשלל סוגי המדיה. מטרתה היא להוביל את הלקוח לחשיפה מרבית אל מול קהל היעד הנכון לו וליצור סביבו הסכמה חיובית ורצון ליהנות ממרכולתו. בדיוק כאן נשאלת השאלה החשובה ביותר בעולם התקשורת: היכן לפרסם? המדיה כיום מכילה בתוכה את העיתונות הכתובה, הרדיו, הטלוויזיה, ובמקביל את האינטרנט, מנועי החיפוש והרשתות החברתיות.

אין חדש באמירה כי עולם התקשורת הפך דינאמי ותחרותי מאי פעם. בעוד העיתונות הכתובה עושה כמיטב יכולתה להתחדש ולהיות עדכנית, התחרות עם האינטרנט, שמתעדכן ומשתנה און-ליין בכל שעות היום היא כמעט בלתי אפשרית.

כמה נתונים מהשנה החולפת, כדי לסבר את האוזן; ישנם יותר מ-3 מיליון דפי עסקים בלינקדאין, בכל חודש נכנסים ליוטיוב יותר ממיליארד מבקרים ייחודיים ומייצרים כמאה מיליארד צפיות בחודש, 4.2 מיליארד אנשים ברחבי העולם משתמשים בסמארטפון שלהם ושוהים ברשתות החברתיות במהלך היום, יותר מ-45% מגולשי האינטרנט פונים לרשתות חברתיות לשם רכישת מוצרים, אחד מכל תשעה אנשים בעולם נמצא בפייסבוק ומבלה שם בממוצע כחמש עשרה שעות ושלושים ושלוש דקות בחודש – בקיצור הנוכחות הוירטואלית פורצת גבולות, עוצמתית ורק ממשיכה להתרחב ולהתרחב.

ניתן לפיכך להגיע למסקנה המתבקשת, לפיה רצוי כיום לבסס את כל קווי התקשורת באינטרנט, מתוך התפיסה שזהו מוקד המידע המרכזי והעיקרי. אך תהיה זאת טעות להשתמש בעיקר רק באמצעי תקשורת אחד –  ניתן ויש לנצל בצורה טובה את המדיה הקלאסית והחדשה ואפנה להסביר:

יתרונות העיתונות הכתובה:
1. העיתונות הכתובה (“פרינט”) ביססה את עצמה מזה כמה עשורים כאחד האלמנטים המרכזיים ביותר בעולם התקשורת:
    “אם אתה שם – אתה חשוב, אתה קיים”. 
2. רבים מהאנשים מייחסים גם כיום חשיבות ואמינות רבה יותר לכתבה עיתונאית מאשר לפוסט בבלוג, ומרגישים כי החשיפה
    משמעותית יותר ופונה לקהל רחב יותר.
3. הפנייה בעיתונות הכתובה הינה בדרך כלל לקהל בוגר יותר שלרוב, למרות נוכחותו באינטרנט, יעדיף את העיתונות הכתובה. 
4. גופי תקשורת רבים מסתמכים על ידיעות מהעיתון ונותנים להם עדיפות כברות סמכא יותר מאשר לידיעות שהתפרסמו ברשת.

יתרונות האינטרנט:
1. מיידיות ורלוונטיות אינסופית. ניתן לפרסם כל דבר, בכל זמן ובאופן מיידי. המידע הנחשף באינטרנט נשמר לתמיד.
    ניתן לחקור אחורה ולעומק על עסקים ומוצרים רבים באינטרנט ואכן זה הוא דבר נפוץ כיום, לכן חשוב שיחסי הציבור הווירטואליים שלך ישרתו אותך.
2. האינטרנט היא רשת תקשורת בינלאומית ובכוחה להגיע לקהלים שונים ברחבי העולם, מעבר לכך, ביכולתה להתמקד בקהלים מאוד מסוימים ומדויקים,
    דוגמת פורומים וקבוצות פייסבוק בעלי קהל מסוים.
3. שימוש באינטרנט לטקטיקות יחסי ציבור – בניית אתרים, פורומים ובלוגים לצרכים פרסומיים, הסברתיים ולקידומי מכירות של מוצרים. פרסום מאמרים
    מקצועיים במטרה לשתף בידע ובמקצועיות ולשווק את החברה, המוצר או האדם.
4. קהל היעד הינו קהל טכנולוגי – טווח הגילאים שלו צעיר בדרך כלל, בעל יכולות טכנולוגיות מפותחות יותר, מתעדן בצורה שוטפת ונחשף לכמות עצומה 
    של ידע ותכנים.

כפי שניתן לראות, בעשיית יחסי ציבור אין מדיה רלוונטית יותר או פחות. בבדיקת חשיפה לתכנים פרסומיים ושיווקיים, יש להשכיל ולנצל את שתי המדיות בצורה נכונה ואין להספיד את המדיה הקלאסית טרם זמנה, שכן היא בהחלט מעצבת, גם כיום, דעת קהל. יש לבנות קווי תקשורת טובים ומבוססים בכל אחת מהמדיות ולהפעיל אותן בהתאם לפרסום הרלוונטי ולאפקט אותו אנו רוצים ליצור.

בשבוע האחרון ערך פורטל יאהו דירוג למשרות המבטיחות של השנים הקרובות בארה”ב, וכמגמה – גם בישראל, ואת המקום הראשון תפס ענף יחסי הציבור. אין זאת הפתעה לאור ריבוי פלטפורמות השיווק באינטרנט וחדירתן לכל רגע בחיינו באמצעות הסמארטפון – פייסבוק, יוטיוב ואינסטגרם, לדוגמא.

אפשר לומר די בביטחון, במילותיו של נשיא חברת השיווק הטכנולוגי ‘סיאפסה סרוויסז’: “בעולם של מדיה חברתית – ההבדל בין רבעון שיא עבור חברה לבין רבעון גרוע יכול להיות תלוי בטיב יחסי הציבור שלה”.

חזרה לחדשות ועדכונים

אני רוצה להשאיר פרטים ושיצרו איתי קשר