ילדים ונוער בונים עתיד / סטיו אדריכלים

אומרים שהילדים הם העתיד שלנו, אז הלוואי וכך נצייר את העתיד שלהם! בימים אלו מושק בשכונה ד’ בבאר שבע אחד המרכזים המקצועיים, המרגשים ומעוררי ההשראה שתוכננו בישראל עבור ילדים ונוער בסיכון, מטעם עמותת נגבה. הפרויקט שתוכנן על יד משרד ‘סטיו אדריכלים’, עתיד לשדרג משמעותית את שרותי הרווחה העירוניים, ולספק סביבת פנאי ולימודים מוגנת ומעשירה לילדי באר שבע וסביבתה. מרכז המדגיש את הפן האנושי, מעמיד את הילדים במרכז, ומעניק להם מרחב של שקט, בטחון, משחק ולימוד.

אירוע חנוכת בית נגבה יתקיים ב- 3/12/2108, נר שני של חנוכה, במעמד ראש העיר באר שבע רוביק דנילוביץ’, ח”כ מירב בן ארי וח”כ אלי אלאלוף.

מבין כל פרויקטי הנדל”ן המסחריים וגורדי השחקים הממלאים חדשות לבקרים את המדורים הכלכליים, נעים לראות לשם שינוי פרויקט ציבורי למען החברה והקהילה, שכולו נתינה ואהבה. פרויקט ‘עמותת נגבה’ בשכונה ד’ בבאר שבע, שתוכנן על ידי משרד ‘סטיו אדריכלים’, נועד לסייע לילדים ולנוער בשכונה המתגוררים לרוב בסביבה קשה, ובאים ממשפחות המתקשות לספק את מלוא צרכי ילדיהם. אותם ילדים מפתחים קשיים חברתיים ולימודיים, ומוצאים את עצמם בתוך מעגל חברתי המקשה עליהם להשתלב כראוי בחברה ובקהילה. מרכז עמותת נגבה מכיל מועדונים המהווים עבורם בית חם גם מעבר לשעות הלימודים, ומעניקים מרחב לימודי תומך, ארוחות חמות המבושלות במרכז, ופעילויות העשרה מגוונות הניתנות ע”י צוות מדריכים חם ומיומן. המרכז מעניק סביבת פנאי ולימודים מוגנת ומעשירה עבור ילדי השכונה וסביבתה, ומרחב בו יוכלו להתפתח ולממש את הפוטנציאל האישי שלהם.

המרכז החדש של עמותת נגבה מתפרס על פני 1600 מ”ר, המשתרעים על שתי קומות, במגרש של כ- 2 דונמים.  המבנה מורכב משלושה מועדונים  לילדים ושני מועדונים לנוער. בכל יחידה תוכננו חללי פנאי, התכנסות ויצירה, כיתת מחשבים וחדר אוכל. המבנה בנוי סביב פאטיו המהווה את הלב של המתחם, וכך הבניין “עוטף” את הילדים ומגן עליהם. כל יחידה נהנית מפאטיו מוצל, המשמש חלל רגיעה פתוח לשמיים, כאשר אוסף החצרות הפנימיות מייצר חצר אחת גדולה ומרשימה. שתי קומות המבנה מלוות את השיפוע הטופוגרפי ומאפשרות פרופיל נמוך כלפי השכונה. המבנה מותאם מבחינה אקלימית לבאר שבע ומתוכנן בקווים מודולריים. קומת הכניסה מתייחסת למפלס השכונה העליון, ומכילה את אגף המנהלה, יחידות המיועדות לנוער ואולם רב תכליתי לטובת ילדי המרכז, משפחותיהם ותושבי השכונה. הקומה התחתונה נפתחת צפונה ומכילה את שלושת מועדוני הילדים, חללי שירות ומטבח מבשל, המיועד לשרות חדרי האוכל היחידתיים.

המבנה הממוקם בלב השכונה מרכז את הפונקציות הללו למקום אחד, בתוספת אודיטוריום ומנהלה. מעבר לתפקידו הפונקציונלי, משמש המרכז כמרחב ציבורי קהילתי, המהווה מוקד פעילות לקהילה כולה. היחס בין מבנה הציבור לבין הציבור העוטף אותו, היווה מרכיב מרכזי בשיקולים התכנוניים של הפרויקט – לא עוד מרחב פונקציונלי מנותק, אלא מרכז המשתלב בסביבתו ומהווה חלק אינטגרלי מהשכונה ומתושביה, כמוקד להזדהות ושייכות עבורם. הפרופיל העיצובי של המבנה מייצר חזות צנועה ולא מתנשאת, המכבדת את המקום מתוך שאיפה להתחבר אליו. מרחב הפעילות לילדים מנותק ומוגן, וסובב סביב חצר פנימית מוגנת ומוצלת. חללי הלימוד משתלבים בטבע הספון בחצר, כאשר בחלקה השני של החצר ממוקמים חדרי האוכל המשרתים את הילדים. במפלס הגבוה יותר תוכננו הפונקציות הציבוריות הקשורות לקהילה – האודיטוריום, המבואה המשמשת לתערוכות וחדרי המנהלה. באופן זה מקיים המרכז שני מרחבי פעילות מקבילים – הענקת מרחב למידה מוגן ומופנם עבור הילדים, ובמקביל, מרחב ציבורי מוחצן הפונה לקהילה, ומהווה חלק אינטגרלי מהשכונה ומהעיר.

‘מרכז עמותת נגבה’ תוכנן ע”י משרד ‘סטיו אדריכלים’ בראשותם של צמד האדריכלים יפתח יששכרוב ואיתי שמוטר, ובשיתוף קרן רש”י ועירית באר שבע. “הפרויקט מבקש להעניק מרחב למידה, פנאי וההעשרה לבני הנוער והילדים, אך חשוב לא פחות, להקים מרחב ציבורי היוצר חיבור חדש בין העיר באר שבע לבין כל תושביה, ללא הבדל דת, גזע, מין, השכלה או הכנסה”, אומר אדריכל יפתח יששכרוב. “בחזוננו מרכז נגבה יהפוך לגורם מאחד ומלכד בין כל מגוון האוכלוסיות, יצמצם את הפערים החברתיים, ויהווה צעד חשוב במאבק למען שוויון הזדמנויות ומתן כלים לכל הילדים באשר הם ילדים, אשכנזיים או מזרחיים, צברים או עולים חדשים, עשירים או עניים, שיזכו כולם לתנאים ראויים למימוש עצמי ולהצלחה בחיים”.

“בעשרים השנים האחרונות, הפך שדה הבניה והאדריכלות בישראל למרחב ייצוג של כסף, כוח והאדרת ערים ושכונות מגורים בעלות חתך סוציואקונומי חזק ועשיר”, מוסיף אדריכל יפתח יששכרוב. “במקביל, הפך המרחב הציבורי  למופרט, בו מוסדות ממשלתיים ועירוניים הפכו לקומות מושכרות בבניני משרדים מפוארים, המנותקים מהציבור ומהקהילה. מול המדינה שהתנערה הלכה למעשה מהמרחב הקהילתי, מהווה מרכז נגבה אור קטן באפילה, כמרחב ציבורי מסוג אחר, המקיים קשר הדוק עם הקהילה. לכן, תחילת העבודה הייתה בהתבוננות – התבוננות באתר, בתושבים, בילדים, והתבוננות באנשי הצוות, המורים והמדריכים העושים את מלאכתם (ובלי להיגרר לקלישאות, מדובר במלאכת קודש). כאן התחיל תהליך של דיאלוג, שהכיל הרבה מעבר לשיקולים של אדריכלות ואסתטיקה, גם שיקולים של אחריות ציבורית ואתיקה – איך ניצור מרחב חינוכי שיצוק משמעות ותוכן ממשי, וישפיע על פני העיר והקהילה כולה, שרק באמצעותה ניתן  להגיע למערך הארכיטקטוני הנכון”.

קצת על משרד ‘סטיו אדריכלים’

לאורך 25 שנים פיתח המשרד רגישות חברתית הרואה באדריכלות אמצעי ל’תיקון עולם’, דרך מעורבות במגוון רחב של פרויקטים קהילתיים וחברתיים –  מרכז עמותת נגבה לילדים בסיכון, פרויקט מיגון עבור הקיבוצים בעוטף עזה, הקמת בתי כנסת בבאר גנים עבור מפוני גוש קטיף, תכנון בניין ההוראה החדש עזריאלי במכללה להנדסה בירושלים, וכן תכנון מעונות  מכללה זו ומעונות אוניברסיטת בן גוריון, מעונות לחיילים בודדים בבית השריון, מרכז רווחה לחיילי צה”ל במחנה עמנואל, מרכז ההדרכה של משטרת ישראל, תכנון בתי ספר ומגוון גני ילדים בגבעתיים, ופרויקטים רבים נוספים. מתוך ניסיון בפרקטיקה המקצועית, במקביל לשנים של מחקר והוראה אקדמית במוסדות אקדמיים מובילים, ועיסוק בתחומי האמנות הפלסטית, הספרות והמוסיקה, משכיל המשרד לשלב מגוון דיסציפלינות ומקורות השראה משדה האדריכלות, העיצוב והאמנות.

עמותת נגבה הוקמה בשנת 2006 על ידי שני עולים מצרפת, קלוד מאייר וקלוד קדוש, בשיתוף עם ארגון “חסידות” הצרפתי, שעוסק במשך למעלה ממאה שנים בטיפול בילדים במצבי סיכון בצרפת. חזונם היה להקים מועדוניות לילדים מתוך תפיסה חדשה, שרק שילוב בין חינוך לרווחה עשוי ליצור שינוי ארוך טווח בחיי הילדים.

העמותה מעניקה מסגרת לילדים ולבני נוער בפריפריה החברתית והגאוגרפית, ומאפשרת להם להתפתח ולמצות את הפוטנציאל האישי שלהם, כך שיגדלו להיות  אזרחים  עצמאיים, גאים, אחראים לעצמם ולחברה, סקרנים, משכילים ובעלי חשיבה עצמאית. נגבה מעניקה מעטפת רחבה של תמיכה לילדים ולמשפחותיהם, בין היתר על ידי תגבור לימודי באמצעות הוראה מתקנת ומרכזי למידה, העצמה חברתית באמצעות פעילות חברתית והתנדבותית, טיולי שטח ומחנאות, חשיפה לעולמות תוכן חדשים באמצעות תכנית העשרה מובנית, ושיפור הקשר עם ההורים ובתוך המשפחה, באמצעות פעילות משותפת להורים וילדים, סדנאות להורים ועוד…

פרויקט ‘עמותת נגבה’

מיקום: שכונה ד׳, באר שבע

אדריכלים: סטיו אדריכלים – יפתח יששכרוב, איתי שמוטר

אדריכלית אחראית: פזית שמוטר

יזמי הפרוייקט: עמותת נגבה

כתבה שסגרנו והתפרסמה בזמן הנדל”ן לסטיו אדריכלים – החל מדקה 20:00

לאתר של סטיו אדריכלים

חזרה לחדשות ועדכונים

אני רוצה להשאיר פרטים ושיצרו איתי קשר