ישראל מרחיבה את גבולות הרדיו הבינלאומיים באמצעות יצירה מקורית ישראלית / אריה יאס

מיליוני צופים ומאזינים ברחבי העולם, מאוסטרליה דרך שבדיה, עד לקנדה ומשם בחזרה לאסטוניה, צפו בשידור חי של “ממעמקים. דה פרופונדיס” מירושלים. מדובר בתכנית ישראלית מקורית שסללה לעצמה דרך חדשה וייחודית בעולם הרדיו הויזואלי הבינלאומי, שהועברה בשידור חי לאיגוד השידור האירופי וגם לרחבי העולם, וזכתה למיליוני צופים ומאזינים. בנוסף לכך, בימים אלה עלתה התכנית גם לאתר הבינלאומי של איגוד השידור האירופי, שם צופים בה מדי יום מאות אלפי אנשים.

תמונה-1

אריה יאס, הוגה ומנהל התכנית, מאמין, כי דווקא בימים בהם ישראל נמצאת תחת חרם ברחבי העולם – יש כאן פוטנציאל להציג את ישראל כאחת המדינות המתקדמות בעולם וכמדינה עם תרבות עשירה. “אתם הישראלים”, אומר הייקי ואלסטה, מנהל תחנת המוסיקה בהלסינקי בפינלנד, “תמיד הייתם חלוצים ופורצי דרך בתחומי התרבות. התכנית המצוינת שלכם על מוסיקה ורוחניות, “דה פרופונדיס” שהעלתם כרדיו ויזואלי, חידוש מרתק לכשעצמו, היא ללא ספק פריצת דרך שנותנת השראה לכולנו”. גם ז’ואאו אלמיידה, מנהל “אנטנה 2” בליסבון, מצטרף לשבחים, “מיותר לציין את התרומה האדירה של מוסיקאים יהודים לתרבות העולמית”, הוא אומר, “אבל אין ספק שהתכניות של יאס חוצות גבולות ומקרבות בין תרבויות ובני אדם, מגיעות לכם כל המחמאות וכל השבחים”.

אכן, לא לחינם בחר יאס לפתוח את התכנית הבינלאומית של “דה פרופונדיס” בשירה המשלבת ערבית ועברית. לורן שחאדה שרה את “ממעמקים קראתיך” מתהילים בערבית ויניב ד’אור שר בקול המלאכים המופלא שלו את “אבינו מלכנו”. “בבית הכנסת העתיק של פראג”, סיפר יאס בעת פתיחת השידור החי הבינלאומי, “לא היה החזן עומד על בימה מוגבהת, על אף שהוא שליח הציבור, אלא בתוך מעין בור. משם היה שוטח את תפילתו ואת תפילותינו אל השמים. גם כדי לקיים את שנאמר ‘ממעמקים קראתיך’ וגם כדי ללמדנו שניגון ומוסיקה שבאים מלמטה עולים מעלה מעלה, גבוה יותר”.

De Profundis 11 (2)

בתכנית השתתפו גם אלינוער מואב ששרה את “הבלדה על מאוטהאוזן” של תיאודורקיס והרטיטה לבבות, אנסמבל ראלי מרגלית ואנסמבל דיוואן. זו הפעם הראשונה שאיגוד השידור האירופי מימן הזמנת שתי יצירות ממלחינים ישראלים להשמעה בבכורה עולמית; “סליחות” של בכיר מלחיני ישראל, נועם שריף, ו”שבע ברכות” של ראלי מרגלית, שזכו למחיאות כפיים סוערות וארוכות. כריסטיאן ווג, מנהל הרדיו העולמי באיגוד השידור האירופי, ופרידריך ספאנגמאכר, יו”ר הנהלת תחנות המוסיקה בעולם, לא חסכו Cשבחים: “כל הכבוד ותודה לאריה יאס על תכנית בלתי רגילה,  רבת צבעים וגוונים. קונצרט גדול ומצוין לאיגוד השידור האירופי ולעולם”.

גם לדעת קארסטן דיפנר מלייפציג בגרמניה, יוזם ומפיק הסידרה על מוסיקה ורוחניות, שפתחה את שנת 2014 באיגוד השידור האירופי, מדובר כאן בפריצת דרך. “ידוע”, הוא אומר, “שהרדיו בימינו חייב להמציא את עצמו מחדש. ימי הרדיו הישן, זה שכל המשפחה התאספה סביבו להאזין לתכניות ולקונצרטים חלפו מן העולם. ההאזנה לרדיו ולמוסיקה היום שונה בתכלית השינוי. מלבד במכונית, שם יש לך קהל מאזינים “שבוי” בזמן הנהיגה והפקקים. ההאזנה בימינו היא רק ברקע. במטבח, במשרד, במקלחת. הרדיו מתנגן לו כרקע לפעילות אחרת. לא עוד אותה האזנה רבת קשב של פעם, אלא האזנה מסוג אחר. האזנה משנית. אבל שים לב למתרחש סביבנו. הצעירים חיים כיום בעולם ויזואלי. אייפונים, מחשבים, סלולרים. מכשירים אלקטרוניים המאפשרים לך – גם אם אתה נמצא בחוף בהודו או בחדר כושר במוסקבה ובפאריז – לראות ולחוות מופע מרהיב מירושלים, ועל כך מגיעות כל התודות לאריה יאס, על האומץ, המקצועיות והיוזמה, ובעיקר על ההתעקשות, כנגד כל המגבלות, למצוא ולפרוץ דרך חדשה להרחבת גבולות הרדיו. זוהי שפה ויזואלית חדשה המקשרת מוסיקה, אמנות פלסטית וציור, בנוסף למסר כלל אנושי”.

תמונה-2

“אני חושב”, אומר ומסכם יאס, “שהשורה התחתונה אומרת הכל: ראשי איגוד השידור האירופי כבר דוחפים ומבקשים שניצור עוד תכניות כאלה לחודש הקרוב, התחושה נהדרת, אני מרגיש שאנחנו עושים פה משהו מיוחד ובעל משמעות”. “ממעמקים. דה פרופונדיס” הינה תכנית ישראלית מקורית וראשונה מסוגה בעולם בתחום המוסיקה. התכנית עוסקת במעשה היצירה, בשילובה של אמנות פלסטית עם מוסיקה איכותית מאת יוצרים ישראלים ומוסיקה קלאסית בלבוש צעיר. בכל תכנית משתתפים צייר או ציירת המציירים את המוסיקאים או את המוסיקה והצופים עדים בו זמנית לידיים המנגנות ולידיים המציירות.

חזרה לחדשות ועדכונים

אני רוצה להשאיר פרטים ושיצרו איתי קשר