משחקים ופנאי בימי קדם / אמיר וילנסקי

מה עושים עם כל הזמן הפנוי הזה שעומד ליפול עלינו עם יציאת הילדים לחופשת הקיץ?
למרכז הלמידה שלנו יש פתרון – בואו לבקר במוזיאון!

לוח משחק עשוי אבן גיר קשה, באדיבות רשות העתיקות

 

ודאי לא יפתיע אתכם, אבל הפנאי אינו תופעה בת זמננו, ההפך. מחקרים הראו שלאדם בעברו הרחוק היה כנראה יותר זמן פנוי מאשר בהווה העמוס שלנו. כמובן שלמלכים ולבני האצולה שלא נדרשו לעבוד למחייתם, היה זמן פנוי בשפע, אולם גם העבודה החקלאית, נחלתו של האיכר הפשוט, הייתה מלאכה עונתית שאיפשרה זמן פנוי בין העונות העמוסות.
אז מה לדעתכם עשו אבותינו הקדמונים כשחיכו לתורם בטחנה הקמח המקומית, אליה הגיעו כדי לטחון את גרעיני החיטה שלהם?
בתצוגה במוזיאון הכט המוקדשת למשחקים, ניתן לראות לוח משחק עתיק עשוי אבן, אשר זכה לכינוי “משחק הטחנה”, משחק אסטרטגי לשני שחקנים. המשחק היה שכיח מאוד עוד במזרח הקדום, ולוחות משחק חרוטים באבן נחשפו באתרים שונים באזור הים התיכון. הפופולאריות של משחקים אלה הלכה וגדלה בתקופת ימי הביניים, ויש הטוענים שמשחק הטחנה הוא המקור הקדמון למשחק האיקס-עיגול האהוב של ימינו.

מתברר שאין חדש תחת השמש…  האדם תמיד מצא פנאי למשחקים.
וממה הייתה עשויה קובית המשחק הראשונה?
הייתה זו עצם האסטרגל, עצם העקב של העז או הכבש. לעצם האסטרגל צורה מרובעת, ההופכת אותה נוחה להטלה. לכל צד של העצם היה ערך שונה, וכך, באמצעות הטלה של מספר עצמות, בדומה לחמש אבנים, נולד משחק ההימורים הראשון, ששימש גם כדרך “בדוקה” לנבא את העתיד…
במוזיאון הכט תוכלו לצפות באוסף של עצמות אסטרגל, שנמצאו בחפירות אתר תל מרשה, המתוארכות לתקופה ההלניסטית (מאות ג’-ב’ לפנה”ס) ועליהן חקוק שמה של אלת הניצחון היוונית, ניקה. אפשר לשער כי מי שהטיל את העצם כאשר שמה של ניקה פונה כלפי מעלה, ניצח במשחק.

רוצים לשחק בבית כמו פעם? בפייסבוק שלנו יופיע ב-30 ביוני פוסט עם לוח משחק קדום להנאתכם…

חזרה לחדשות ועדכונים

אני רוצה להשאיר פרטים ושיצרו איתי קשר