מהפכת האנרגיה החכמה/אנג’יס

מה צריך לעשות שר האנרגיה הבא

מאת: הדס מרזל, מנכ”ל חברת אנג’יס

הבחירות כבר מאחורינו וגם לפנינו…, יובל שטייניץ הולך כנראה לפנות את מקומו, ומבין כל נושאי הביטחון, החינוך והבריאות, נשאלת גם השאלה – מה צריך לעשות שר האנרגיה הבא, כדי להמשיך ולקדם את מהפכת האנרגיה החכמה. אז איך צריך להיראות שוק האנרגיה של העתיד? כולנו נהיה שותפים ברשת חשמל חכמה, בה אנו יכולים לייצר חשמל בעצמנו, במקורות אנרגיה חלופיים, וסופסוף לשלוט באנרגיה שלנו. כל צרכן יוכל להפוך גם ליצרן וסוחר חשמל פוטנציאלי, היכול לבחור האם לרכוש חשמל ממקורות חיצוניים או למכור אותו, וכיצד להוריד את הוצאות החשמל החודשיות, ולהשתמש תמיד במקור הכי זמין ויעיל. עתיד החשמל כבר כאן !!

פעם חברת החשמל כמונופול, הייתה מחליטה באופן בלעדי היכן לבנות תחנות כוח, איזה דלק לשרוף, וכיצד להוליך אותו לבתים שלנו. היום, עם שינויי האקלים, גידול המודעות הסביבתית, והשלכותיה של ועידת פריס, החליטו ממשלות רבות בעולם (וביניהם ישראל) לקדם את מהפכת האנרגיה הירוקה. וזאת הייתה תחילתה של התפתחות התעשייה לגיוון מקורות חשמל ואנרגיה. והנה אנלוגיה לעולם החקלאות – אם פעם המדינה נתנה לגוף ממשלתי אחד לגדל עגבניות ולשלוט בשוק גידול העגבניות והמכירה שלהם, מאחר שכולם צריכים עגבניות , כולנו שילמנו הרבה כסף לגוף החזק הזה שגידל עבורנו עגבניות…. עכשיו המדינה אומרת: “לכולם מותר לגדל עגבניות, וגם מלפפונים, תירס ושעועית”. אז עכשיו כולנו יכולים להחליט מהו גיוון התזונה שלנו, להחליט מה מגדלים, מתי ולמי מוכרים את הירקות שגדלנו. אנחנו רוצים שיהיו הרבה “מגדלים”, לכן כדאי שהמחוקק יעודד צרכני אנרגיה גדולים (בתי חולים, קניונים, מפעלי תעשיה, קיבוצים) להיות עצמאים אנרגטית.

אז מה צריך לעשות שר האנרגיה הבא? הייתי ממליצה לו לעודד שוק חשמל חופשי המנוהל ע”י הצרכנים וכוחות השוק. לצורך כך הייתי מעודדת אותו להמשיך לספק תמריצים ללקוחות גדולים לגוון את מקורות הגנרציה שלהם, כדי שאלו יוכלו להפוך להיות עצמאים אנרגטית עד כמה שניתן ו”לעזור” לרשת החשמל בשעת הצורך ב: 1) מתן זמינות לחשמל 2) השלת תדר 3) השלת ביקוש. התמריצים הללו יכולים להינתן בשלל דרכים: 1) להגדיר “קבוצות צרכנים “: שכונת מגורים, אזור תעשייה, בתי חולים, קמפוסים, מושבים וכו’ 2) להמשיך לתת תמריצים לגיוון מקורות גנרציה , מלבד חשמל סולארי 3) להמשיך לפתח את רשת החלוקה של הגז הטבעי 4) לתת תמריצים לחידושים טכנולוגים בייצור חשמל, אגירת חשמל וניהול חשמל. כל הפעולות הללו יסייעו למודלים צרכניים חכמים כמו אגרגטורים AGGREGATORS, שתפקידם לאגד לקוחות קטנים כדי להוות גוף גדול עצמאי אנרגטית (כמו בית חולים). הפעולות הללו יסייעו לטכנולוגיות לתפוס את מקום הגז, הנפט והפחם, וקבוצות צרכנים ימצאו מודל משוכלל המסייע בשיתוף חשמל, החלטות אוטומטיות לוויסות החשמל, חיזוי ביקוש לצד חיזוי ייצור וכו’. כשיהיו לנו הרבה צרכנים גדולים ועצמאיים אנרגטית, לכל גוף גדול יהיה גיוון מקורות גנרציה המסייע לו לצרוך מהאלטרנטיבה הכי יעילה וזולה באותו הרגע. וכך, המחוקק, שר האנרגיה, יוכל להפוך את משק החשמל ליציב, קיים וירוק פי כמה.

אילו שינויים צריך לעשות במדיניות האנרגיה בישראל? לצד תמרוץ של גיוון מקורות הגנרציה לגוף צרכני גדול,  המדינה “תעניש”, תיתן מיסוי, עבור כל צרכן שיצרוך חשמל מהרשת בשעות העומס. בדיוק כמו מס גודש בכביש, אם תצרוך חשמל בשעות שיא הביקוש, אתה תשלם הרבה יותר. הדבר יגרום לצרכנים גדולים לרצות להיות עצמאים, ולרצות למצוא דרכים חלופיות לייצר חשמל ולאגור אותו. כך נהפוך את משק החשמל ל”איים- איים” עצמאים אנרגטית, ורשת החשמל תהיה מקור חשמל לגיבוי בלבד. בהמשך לכך, פליטות גזי החממה ירדו משמעותית, וכולנו נהיה עסוקים באיך לייצר חשמל בדרכים יצירתיות הרבה יותר.

בדיוק כפי שבעיית הרעב בעולם אינה קשורה לייצור המזון אלא לניהולו, כך גם הגנרציה – ייצור החשמל, הוא כבר מזמן לא האתגר. האתגר שעומד בפני האנושות קשור לניהול החשמל. פעם שברנו את הראש איך לייצר חשמל – באמצעות נפט, פחם, גז? כיום ישנו מגוון חלופות אנרגיה כה גדול, שהאתגר הוא בניהול החלופות. איך משתמשים בטכנולוגיות כדי לייצר “מוח על”, שיעביר את מקורות האנרגיה למקומות הנכונים. פעם חשמל עבר מתחנת הכוח עד לבית, והיום כולנו הפכנו לצרכנים ויצרנים, שמנהלים את החשמל בעצמנו בצורה חכמה. לפי נתוני האיחוד לאנרגיות מתחדשות, פני השטח של כדור הארץ מקבלים 120,000 טרה-וואט של קרינה סולארית, המייצרת פי עשרים אלף יותר כוח מצרכי כדור הארץ כולו.עוד טוען האיחוד כי רק 18 ימים של קרינה סולארית על פני כדור הארץ, מכילה כמות אנרגיה השווה לכל עתודות הפחם, הנפט והגז בעולם. אז למי שעוד לא הבין, את זיהום האוויר מחליפה השמש והחשמל החכם. מהפכת האנרגיה הירוקה כבר כאן !

אז מה לעשות כצרכנים? תתחילו להתעניין איך לגוון את מקורות החשמל שלכם, במקום לרכוש באופן אוטומטי מחברת החשמל. תתחילו לדרוש מהשלטון המקומי שלכם לתת לכם חלופות, לא רק לבתים הפרטיים שלנו, אלא גם למרחב העירוני. אז כמו שצמחו להם לאחרונה הקואופרטיבים, וחללי העבודה המשותפים  (WE WORK) והמכוניות המשותפות (CAR2GO), ברוכים הבאים לעידן “קהילת החשמל”, בו החשמל יכול להיות שיתופי, וכולנו יכולים לתרום לזמינות שלו.

לאתר >> https://www.engis.co.il/

לדף הפייסבוק >> https://bit.ly/2RfLGnc

חזרה לחדשות ועדכונים

אני רוצה להשאיר פרטים ושיצרו איתי קשר