מהפכת האנרגיה החכמה: מהיום, הכוח עובר אלינו – הצרכנים / הדס מרזל, מנכ”לית חברת אנג’יס 

פעם, כשהמונופולים שלטו ללא עוררין, חיינו היו יותר  “פשוטים”.  היום, בדיוק כמו שאנחנו צריכים להחליט מאיפה לקנות עגבניות ומלפפונים – מהמכולת השכונתית, מהסופרמרקט או מגידול בגינה הפרטית, קורה אותו הדבר בחשמל. היום, אנחנו עדיין יכולים להתחבר לחברת החשמל של ישראל (ולשלם הרבה יותר) אבל יש לנו עוד אפשרויות – הרבה אפשרויות. אנחנו יכולים לגוון את מקורות החשמל שלנו, או בשפה המקצועית, את מקורות הגנרציה שלנו. 

בעוד 40 שנה ייגמרו מאגרי הנפט בעולם (ע”פ מכון הנפט הישראלי), בעוד 38 שנה ייגמרו מאגרי הגז הטבעי בישראל (ע”פ וועדת צמח), ועתודות הפחם צפויות להספיק רק ל-118 שנים (ע”פ דו”ח BP). אז מהו המשאב הטבעי לייצור אנרגיה שלא ייגמר לעולם? השמש כמובן !!! ועוד לפני שהזכרנו את היתרונות האדירים של אנרגית השמש מול זיהום האוויר ואיכות הסביבה, תקשיבו לנתון המדהים הבא – שעה אחת של שמש ע”פ כדור הארץ, מספקת מספיק חום ואור, לכל צרכי האנרגיה של האנושות למשך שנה שלמה. קרינת השמש יכולה לספק את צרכי האנרגיה שלנו פי ארבעת אלפים (!!) מאנרגיה המופקת מדלקים פוסיליים (גז, נפט, פחם) מזהמים ומזיקים. אז למה לא לעבור לאנרגית שמש? זה גם מה שאני שואלת !! הגיע הזמן להכיר את המהפכה החדשה בעולם – מהפכת החשמל. מהפכה שקשורה להרגלים ולכיס של כולנו, ומחייבת לחשב מסלול מחדש בנוגע להרגלי צריכת החשמל שלנו. כי למי שלא שם לב, האנרגיה הסולארית נכנסת לכל תחום בחיינו, ומשנה אותם מן הקצה אל הקצה – לטובה !!  

פעם, כשמונופול חברת החשמל שלט ללא עוררין, חיינו היו “פשוטים” יותר – נכנסים לבית חדש, מעדכנים את חברת החשמל הלאומית ויש לנו חשמל לכל צורך: השתמשנו – שילמנו , לא השתמשנו – לא שילמנו. אבל היום, בדיוק כמו שאנחנו צריכים להחליט מאיפה לקנות עגבניות ומלפפונים – מהמכולת השכונתית , מהסופרמרקט או מגידול בגינה הפרטית, קורה אותו הדבר בחשמל. כי היום אנחנו עדיין יכולים להתחבר לחברת החשמל של ישראל (ולשלם הרבה יותר) אבל יש לנו עוד אפשרויות – הרבה אפשרויות. אנחנו יכולים לגוון את מקורות החשמל שלנו, או בשפה המקצועית : את מקורות הגנרציה שלנו. 

גיוון מקורות הגנרציה יכול להשתנות לפי אזור מגורינו, התשתיות, המטרות, הרצונות, האמונות או בקיצור – “חשמל בטעמים”. חשמל המותאם להרגלים ולצרכים והופך אותנו מצרכנים ליצרנים. למה “יצרנים” אתם שואלים? אז ככה – נניח שהעירייה בחרה להקים בשכונה החדשה שלך מרכז אנרגיה שכונתי משלה. מרכז כזה מתוכנן כמערכת סגורה המייצרת  חשמל, אוגרת אותו ומנהלת אותו באופן היעיל ביותר. תארו לכם מרכז כזה המסוגל לייצר חשמל מהשמש (פנלים סולאריים), מהרוח (טורבינות רוח קטנות), ממיקרו-טורבינה השורפת גז (כשיש תשתית לכך) ומסוגל גם לאגור חשמל שלא צורכים באותו הרגע (ולמכור אותו לשכנים, לחברת החשמל, או לשאר גורמים). אם למרכז כזה תהיה יכולת ניהול ובקרה חכמים – הרי שאנו כבר לא זקוקים למקור חשמל חיצוני. אנו הופכים ל”קהילת חשמל” בה כולנו מייצרים ותורמים זה לזה חשמל, ומהווים רשת חכמה – משותפת ומבוקרת המזרימה חשמל לפי הצורך, ומהמקור הכי יעיל וזול באותו הרגע.  

חשמל “בטעמים” ובהתאם להרגלים, לצרכים ולאזור המגורים – אם אתה מתגורר באזור חם תוכל לבחור במקורות של אנרגיה סולארית (ע”י התקנת פנלים סולאריים על גגות ביתיים ותעשייתיים), אם אתה מתגורר ברמת הגולן עמוסת הרוחות, תוכל לבחור באנרגיית הרוח (יחד עם תמריצי העיריות לייצר אנרגיה באזורים עתירי רוחות), אם אתה חקלאי תוכל לבחור בייצור חשמל דרך שריפה של פסולת אורגנית (ביומסה), אם אתה דתי או חרדי תוכל ליהנות מהזרמת ‘חשמל כשר’ באמצעות אוטומציה נטולת מגע אנושי, ברשת מנותקת, לאוכלוסיית שומרי שבת, ודוגמאות רבות אחרות, של מקורות חשמל אלטרנטיביים. בימים אלו אינספור חברות ומדענים עומלים על שיטות ודרכים לפתח מקורות אנרגיה נוספים , מניצול תאי דלק, לאנרגית טקסטיל מצמר, ועד חשמול כבישים. או במילים אחרים, הסתיים עידן המונופולים, ששולטים בשאלטר שלנו ומחליטים על אופי הצריכה שלנו , מחיר החשמל וזמינותו. מהיום, הכוח עובר אלינו – הצרכנים. 

 לאתר הבית >>

חזרה לחדשות ועדכונים

אני רוצה להשאיר פרטים ושיצרו איתי קשר