מנהרת הזמן הווירטואלית

Know the Past for a Better Future

‘חותם הזמן’ הוא מיזם חברתי ראשון בתחומו, המשתמש בטכנולוגיות המתקדמות ביותר, כדי לצקת תכנים ערכיים ורגשיים למבנים היסטוריים דוממים. המיזם יוצר גשר בין תרבויות ועמים, מחזק את הדיאלוג הבין תרבותי בקרב הדור הצעיר, ומחבר אותו לאירועים הגדולים ביותר בהיסטוריה של אירופה.

 חותם הזמן

‘חותם הזמן’ הוא מיזם חדשני האוסף ומתעד את ההיסטוריה האורבנית של ערים ועיירות. כל המידע מאוחסן באופן דיגיטלי במקום אחד, באתר האינטרנט של ‘חותם הזמן’ (בהקמה)  אליו ניתן יהיה להגיע ישירות על ידי סריקת קוד QR המותקן בשלט בכל אחד מחזיתות המבנים ההיסטוריים, או דרך האתר עצמו, המכיל מנוע חיפוש טקסטואלי. המידע נשען על מחקר אקדמי מקיף הכולל חיפוש מקורות מידע מעמיק ויסודי של סטודנטים הבקיאים בתחום, בארכיונים, מוזיאונים, ספרים, ראיונות וכו’, ותוך פיקוח ומעבר יסודי על מהימנות התכנים על ידי אנשי אקדמיה בכירים. המידע כולל בין השאר את ההיסטוריה של המבנה, אדריכלים ידועים שבנו אותו, שימוש בטכנולוגיות בנייה ייחודיות, שימושיו השונים של המבנה במהלך ההיסטוריה, תושבים מפורסמים שהתגוררו בו, אירועים חשובים שהתקיימו במבנה, מקומות מסתור, שינוי שם הבניין ומספרו במהלך ההיסטוריה, וקורותיהם של דיירי הבניין היהודים ששהו בו תחת הכיבוש הנאצי במהלך מלחמת העולם השנייה.

המידע נאסף ומוטמע באתר באופן ישיר על ידי הסטודנטים המשתתפים במיזם (עם שם משתמש וסיסמה) הבקיאים כל אחד בתחומו, בהתאם למידע הדרוש (סטודנטים להיסטוריה, אדריכלות, אתנולוגיה, אנתרופולוגיה, גיאוגרפיה, טכנולוגיה, וכו), וכן על ידי מדריכי טיולים, סטודנטים לצילום (המצלמים את המבנים), סטודנטים לאמנות (המציירים אותם), תלמידי בית ספר תיכון ויסודי (ציורים, שירים, מכתבים אישיים וכל תוכן “רך” ולא מדעי אחר). מדובר במאגר מידע מקיף, מגוון והטרוגני, המשלב תכנים היסטוריים ומדעיים, יחד עם תכנים קלילים ו”חיים” המבוססים על עדויות וקולות מהשטח. המידע אודות הבניין, קשור במישרין או בעקיפין למידע נרחב החולש על כל קורותיה של העיר, דרך תמהיל תוכן הכולל מגוון רחב של תחומים ונקודות מבט, כמסמך המשלב את הממד ההיסטורי יחד עם הממד האנושי. כל תוכן מתקבל בברכה ומוטמע באתר, ובלבד שיעבור את אישורה של הועדה המפקחת, הכוללת מומחים בכירים ואנשי אקדמיה העוברים על כל התכנים.  המידע המקיף, האמין והמקצועי אודות כל אחד מהמבנים, חושף את הציבור להיסטוריה העשירה של המקום ולפסיפס החיים הרב תרבותי של העיר.

בימים אלו, מתקיים המיזם בעיר לודג’ שבפולין, כמעין שלב ‘פיילוט’, ובהמשך יתרחב לערים נוספות במזרח ובמרכז אירופה, ואף עתיד להגיע בקרוב לישראל. מעבר לממד התיעוד ההיסטורי, נועד המיזם לחיזוק הדיאלוג הבין תרבותי בקרב הדור הצעיר, דרך מנגנון איסוף מידע הנשען על שיתופי פעולה בינלאומיים, וחילופי סטודנטים בין המדינות המשתתפות במיזם. לדוגמא, סטודנט מישראל יקבל מלגה כדי לטוס לפולין ולחקור בה את ההיסטוריה של המבנים בלודג’, ובמקביל, סטודנט מפולין יקבל מלגה כדי לטוס לישראל ולחקור את הבניינים בת”א  (שהן אגב ערים תאומות…).

כמו כן, מציע המיזם דפי הנצחה למשפחות שאיבדו את יקיריהם בשואה ובמלחמת העולם השנייה (או בכלל). דפי ההנצחה מגובשים על ידי המשפחות, ממוקמים בתוך האתר של המיזם, וכוללים כל תוכן שיהיו מעוניינים לכלול בו. ההבדל בין דפי ההנצחה של המיזם לאלו של ‘יד ושם’, לדוגמא, הוא ביכולת להטמיע בהם כל תוכן מקיף ונרחב על יקיריהם ללא הגבלה (סיפורים, שירים, סרטונים, ציורים, תמונות, מסמכי ארכיון וכו’), עד לרמה של “עבודת שורשים וירטואלית” שלמה על המשפחה שתופיע בתוך העמוד באתר.

המיזם נוסד ומנוהל על ידי רון-עמי לבנטל, הרואה בו סוג של שליחות: “לטעמי, רוב תופעות הגזענות, האפליה והאנטישמיות בעולם, מקורם בבורות ונבערות. הדמוניזציה, הסלידה וההוקעה של ה’אחר’ נובעים בעיקר מכך שאנו לא מכירים אותו. מכאן, לא מפתיע שרוב גילויי הגזענות והאנטישמיות במהלך ההיסטוריה הופיעו בכפרים ובאזורים נחשלים ונטולי השכלה. מסיבה זו, מיזם ‘חותם הזמן’ מהווה גשר לדיאלוג בין תרבויות, זרמים ועדות, נאבק בתופעות של גזענות ואפליה, מעצים את הסבלנות וקבלת האחר מתוך ידע והיעדר בורות, ומחזק את הדיאלוג הבין תרבותי בקרב הדור הצעיר. הסלוגן העולמי שבחרנו למיזם מעביר בדיוק את הרעיון הזה

“Know the Past for a Better Future”

חזרה לחדשות ועדכונים

אני רוצה להשאיר פרטים ושיצרו איתי קשר