מצפה ים המלח / שמואלי-עידו אדריכלים

פרויקט מצפה ים המלח ממוקם בישוב מצפה יריחו לנוכח ים המלח, בקעת יריחו והרי מואב, למעשה  הוא מסמן את המהלך האחרון של הבינוי, אל מול המרחב האוניברסלי. תפקידו לסמל את המפגש בין המרחב הטבעי חסר הגבולות, לעשייה האדריכלית המבוססת על גבולות.

1

הפרויקט הינו חפיר הנמתח מקצה של ההר לקצהו השני, ובדפנותיו מבונה ע”י שלוש מערכות מרחביות, העשויות כל אחת משתי קוביות מפורקות, המבטאות את נצחיות הזמן, תוך התגלות של הנוף הסובב אותן.  הקוביות מתפקדות כמיכלים ריקים המבנים “בית” למפגש בין המרחב האוניברסלי של ים המלח, למרחב הלוקאלי של הישובים בסביבתו.

המצפה בנוי מערך של קוביות פתוחות לשמים נטולות פונקציה ותכלית מוגדרת, ומהוות מקומות שהייה הנסמכים על הדרך. לאורך השיטוט בתוואי החפיר מתגלים רשמים חלקיים של הנוף, אשר נגלה במלואו בקובייה האחרונה שיוצאת אל הנוף הלכה למעשה, ומרחפת מעל מדרון ההר.

2

המבנה נטול פונקציה, בבסיסו חסר גבולות, ואינו מתעמת עם זהות ממשית, ובכך נתפש כמבנה “ריק”, אך הינו בעל פונקציה של זמן. רלוונטיות המבנה נשארת תמיד מתוקף כך שהוא מתמלא ומתרוקן בפונקציות שונות וזמניות. הרצון לתכנן את ה’ריק’ כ’מקום’ יצר מבנה חסר פונקציה מרחבית אך בעל הוויה.

המבנה בנוי קירות בטון צבועים בלבן, חיפוי אבן על קירות התמך ומעקות ברזל חלוד. המחשבה שעמדה מאחורי בחירת החומרים הייתה שימוש בחומרים מינימאליים שמסמלים את העשייה האדריכלית והעירונית אל מול הטבע. בכל קובייה מיקמנו עץ אשר “מכניס” את הטבע אל הפנים, נותן צל ומיצר מקום לשהייה.

מצפה ים המלח

המצפה הוקם לזכרם של שלמה קרויזר ז”ל, ישי קרויזר ז”ל, איתן אורנבך ז”ל, ואחיה חורי ז”ל. לפיכך, בתהליך תכנון המצפה התמודדנו עם שאלת ה’היעדר’ אל מול ה’קיים’. מערך הקוביות הינו חפיר ובכך מסמל את הסדק שנפער, את הטרגדיה וההיעדר. הקוביות ה’ריקות’ החפורות באדמה ופתוחות לשמים, מסמלות את ה’היעדר’, ומייצרות קשר בין האדמה לשמים. במהלך השיטוט במבנה ישנו ניתוק בין החוץ לפנים, והמבט היחידי הוא לשמים, עם הצצות לכיוון הנוף, שנגלה במלואו בסוף הדרך ומסמל את הדרך החדשה.

משרד שמואלי-עידו אדריכלים נוסד בירושלים בשנת 2009 על ידי איילתשמואלי עידו עידו ועמי שמואלי (זוג נשוי) בוגרי המחלקה לארכיטקטורה באוניברסיטת אריאל. המשרד מתמחה בתכנון אדריכלי של בתים פרטיים, בנייני מגורים, דירות יוקרה ומבנים ציבוריים. הרעיון המרכזי העומד בבסיס התכנון הינו ביצירת מערכות יחסים. “התפיסה שלנו היא שאדריכלות היא ‘מערכות יחסים’ – האובייקטים לא קיימים בפני עצמם אלא רק מערכות היחסים ביניהם. שום דבר לא קיים בפני עצמו, אין דבר כזה פונקציה באדריכלות אלא רק “הוויה”, אין קיימות בפני עצמה, אנחנו שמואלי ועידו ‘אדריכלים עם נשמה של אמנים’

צילום:

לאתר החברה

חזרה לחדשות ועדכונים

אני רוצה להשאיר פרטים ושיצרו איתי קשר