סתיו 2014 ב-‘ביתא’ – תערוכת “בונים את ביתא ” ממשיכה עד סוף החודש וכן סיורי אמן בעיר

פרויקט סיורי האמן, בעונה החגיגית הראשונה של “ביתא”, מציע לקהל להצטרף לסיורים מסוגים שונים ולחוות מקרוב התרחשויות אמנותיות שיכולות להיערך אך ורק תוך שיטוט בירושלים.

 כדים

קבוצת הרזידנסי ‘בונים את ביתא’ היא קבוצה בינתחומית של אמנים ויוצרים נבחרים אשר עבדו לאורך החודשים האחרונים בפיתוח יצירות אמנות המקוריות למקום. הרזדנסי כלל סדרה של עשרה מפגשי לימוד בנושאי אמנות-חברה-עיר, סדנאות, סיורים, ארוחות ערב משותפות ופגישות עם שכנים וזמן ליצירה. כעת, מזמינה ‘ביתא’ את הקהל הרחב לחוות את המקום דרך יצירותיהם של האמנים בתערוכה, ודרך סדרת סיורים ומפגשים לאורך החגים.

מבנה סיידוף ההיסטורי שבו ממוקם ביתא נמצא בשכנות לשוק מחנה יהודה, ריכז בין חצרותיו בעבר אנשי מלאכה רבים מירושלים ועבר לבעלות המחלקה לאמנות חזותית של עיריית ירושלים ב2014 אחרי תהליך שימור ובניה מקיף. המקום הפך לחלק בלתי נפרד מהיצירה של אמני הרזדנסי -העבודות בתערוכה מספרות את סיפורו של המבנה בעבר, מגלות את העיר העכשווית על השינויים העירוניים, הערכיים והחברתיים שעברה, וחושבות מחדש על עיצוב עתידה, כאשר כל אמן יצר פרויקט אשר מהווה חלק משמעותי ממרכז ביתא כבית המחבר אמנים, תושבים ואנשי רשות:

אלעד ירון, אחד מבוגרי התכנית, חקר ויצר תיק תיעוד למבנה סיידוף דרך ביקורים בארכיונים, חיפוש באתרים ובמפגשים עם מי שהיו פעם ילדי החצר וגרו בסיידוף. ‘תיק התיעוד’ הוא יצירה מקורית המהווה גם תשתית להמשך היצירה ופיתוח המקום – אופיו ההיסטורי של בית סיידוף כמרכז לבעלי מלאכה, המתגלגל מחדש בעיצוב סדנת היצירה בביתא, השמה דגש על מסורות של מלאכה ועבודות יד.

דפנה שלום, בוגרת נוספת, יצרה סדרה של צילומי פורטרט – תיעוד של השכנים, בהתמקדות על התאומים בלפור והרצל חקק, משוררים וסופרים,  מקימי קבוצת הסופרים הציונים ויושבי ראש אגודת הסופרים העבריים, שהתגוררו וגדלו בחצר הבניין וכתבו שירה על מבנה סיידוף.

יאיר אסף שפירא ונועם כוזר יצרו מערכת מיפוי שיתופית וחיה רוקין ומרב סבירסקי יצרו סיורי אמן פרפורמנס ברחבי ירושלים מתוך התחקות אחר מסלולי היומיום בשוק הירושלמי וכחלק מיצירת שפה חזותית סימבולית המחברת בין השמימי והארצי בעיר. היבטים אחרים הקשורים לסביבה ניתן לראות בעבודתה של נטי שמיע עופר אשר יצרה מפעל לאריחים ממזון ציפורים, איתם טובול אשר בנה מערכת אייקונים עירוניים ביתיים המציעים צורות התנהגות במרחב הציבורי ומתן פנקס אשר יצר סרט תיעודי הבודק עם הסביבה את הציר בין הזר למוכר.

ביתא הוא בית חדש לאמנות, המתמקד ביחסים בין האמנות, החברה והעיר. ‘ביתא’ מבקשת לעודד שיח ער בשדה האמנות החברתית ולהוות חלון לנעשה בתחום. ביתא מאמינה כי לאמנות תפקיד בהעצמת אזרחות מעורבת, יצירתית וקהילתית, בה אמנים משמשים  יוצרי תרבות ומשפיעים בקבלת החלטות במרחב הציבורי והעירוני. ביתא כוללת כמרכז מבקרים אמנותי ומעבדה יצירתית למחקר. ובו ‘ביתאמן’ תוכניות רזדנסי לאמנים  ‘ביתאספר’ – בית ספר אלטרנטיבי ובו קורסים תיאורטים, כתה פתוחה לשיתוף ידע, סדנאות יצירתיות, שיעורי בישול, מלאכה ו’כלכלת בית’,ו ‘האב’ אשר ישמש כמשרד וסדנאת יצירה לאמנים מקצועיים ויזמים תרבותיים החיים בעיר.

המרכז מנוהל על ידי האמנית והאוצרת ענת ליטוין, המייסדת של פרויקט האומנות הבינלאומי HomeBase Project יחד עם צוות של יוצרי תרבות ירושלמים. מאז שהקימה את ה”הוםבייס” הראשון בשנת 2006 בברוקלין, ניו יורק, הפכה ליטוין לאמנית-יזמית פעילה החוקרת ומנהלת פרויקטי “רזידנסי” שונים בארץ ובעולם. 

ביתא הוקם ע”י המחלקה לאמנות פלסטית בעיריית ירושלים מתוך החזון לקדם את תחומי האמנות העכשווית בעיר, והוא דגל  משמעותי נוסף במפת מרכזי האמנות והעשייה הרב שנתית של האגף לתרבות ואמנויות.

ענת ליטוין – מנהלת ביתא /יהודית שלוסברג יוגב – מרכזת תוכנית רזדנסי ועורכת תכנים / אופק שמר – מנהל טכני / עדי קראוס – ליווי ביתא/ תאיר אבשלום – מפיקת ‘ביתא פתוח’ / אמני רזדנסי: איתם טובול / אלעד ירון / דפנה שלום / מרב סבירסקי / חיה רוקין / יאיר אסף שפירא / מתן פנקס / נאוה פרנקל / נטי שמיע עופר / נעם כוזר

סיור ביתא

סיור המוצע לקהל הרחב כדרך לחוות מקרוב את התפיסה והעשייה הקשורה לבניית ביתא, בחיבור בין אמנות-חברה-עיר, תוך התייחסות לפנים המבנה, סיור בתערוכה הראשונה, ובהיטל כלפי חוץ, דרך סיור במספר תחנות בסביבה.

משך הסיור כשעה, יציאה לסיור מביתא וחזרה לביתא. עברית / אנגלית

מועדי סיור: כל שלישי בשעה 16:30 ושישי בשעה 09:30 / הכניסה חופשית ללא עלות. 

תערוכת ביתא פתוחה בימים ג, ד, ה בין 12:00-21:00, ימי ו 9-14:00

חזרה לחדשות ועדכונים

אני רוצה להשאיר פרטים ושיצרו איתי קשר