ראיון עם בוקי צוקר ממשרד ‘בוקי צוקר אדריכלות ועיצוב’

ספר לי קצת על עצמך – איפה נולדת, למדת, עבדת…

נולדתי בחיפה, למדתי בבצלאל, ומיד לאחר סיום לימודי עבדתי שנתיים כשכיר במשרד אדריכלים ישראלי שעבד באפריקה (ZEVET INTERNATIONAL שכבר לא קיים היום), בעיקר סביב פרויקטים מלונאים בקניה, טנזניה, זנזיבר ומדגסקר. הייתי רק בן 25 כשקפצתי למים, וזה היה מורכב להיקלע כבר בתחילת הדרך למערכות זרות ולא ישראליות, אבל הצלחתי במשימה הזאת וזה נתן לי הרבה כלים חשובים להמשך, בעיקר בתחום עיצוב המלונות שבו עסקתי לאחר מכן כל חיי. כשחזרתי לארץ ב-1971 פתחתי את משרדי הפרטי שקיים מזה 44 שנה עד היום. כנראה שאני כמו היפנים, אוהב להישאר באותו מקום עבודה כל החיים… אני נשוי בשנית לרופאה, אחרי שהתאלמנתי לאחר 43 שנות נישואים. היא תומכת בי ונותנת לי גב שזה חשוב לי מאוד. אני גר בשכונת צמרת ועובר בקרוב לגור בדירה שרכשתי בבניין שאני מתכנן בעצמי במגדל הגימנסיה.

בימים אלו עובר המשרד לניהולו של אסף, בנך. ספר לנו קצת על השינוי שמתרחש

לכל דבר יש תוחלת חיים ותכולת חיים, והנה הגענו למצב שאני מעביר את המשרד לבני. אני עושה זאת מתוך רצון מלא ותומך בו במאת האחוזים. מבחינת תפקידי הנוכחי, אני עדיין עוסק בהבאת פרויקטים ולקוחות חדשים וביחסים שמחוץ למשרד, בזכות הקשרים שרכשתי במהלך השנים. אסף למד בלונדון, ומגיל צעיר מאוד חווה את העיסוק שלי, נכח כאן במשרד ומתוך כך נשאב לתוך העיסוק הזה. יש לו יכולות אולי אפילו גבוהות משלי. הוא תכנן לבדו את הקראון פלאזה בעזריאלי, רכש ניסיון וביטחון, ומפה והלאה יכול להמשיך לנהל את המשרד. אני מאמין בו מאוד ותומך בו. כמובן שלעיתים גם מבקר אותו כחלק מהמתחים שנוצרו מהסיטואציה הזאת ובאופן טבעי מיחסינו כאב ובן. הוא חושב קדימה ואני מקווה ומאמין שהוא ייקח את המשרד קדימה. אסף בעל יכולות אישיות מאוד גבוהות, הוא מאוד תרבותי ואינטליגנטי, יש לו ידע רחב באדריכלות ובאמנות, והוא יכול לקחת את הדברים למקומות יותר עכשוויים ממני, ולהעניק למשרד את המאפיינים של הדור החדש שאני מטבע הדברים פחות מכיר. מבחינת הכיוון של המשרד, הוא היה ונשאר עיסוק בפרויקטים ציבוריים המספקים מענה לדרישות עיצוביות ופונקציונאליות, דרך עיצוב של מלונות יוקרה, מבנים מסחריים וציבוריים ומגדלי יוקרה, ששם נמצא הכוח שלנו. העברת השרביט לאסף נעשית מתוך בחירה מלאה ולא מתוך אילוץ. עבדתי במשך שנות חיי קשה והרבה, תכננתי במהלך 44 שנה יותר מ-500 פרויקטים בקנה מידה גדול, והיום הגיע הזמן בו הייתי רוצה לראות את הדברים צומחים ברוח השפה שלי על ידי אחרים.

 

2

איך הגעת לתחום האדריכלות והעיצוב? מה משך אותך דווקא אליו?

גדלתי בשנים בהן הארץ הייתה בפריחת בנייה ועם דרישה רבה לתחום האדריכלות והעיצוב, כך שהחלטתי לעלות על הגל הזה. מבחינה משפחתית, אבי עבד בתחום הבנייה בחברת סולל בונה כך שהכרתי את התחום כבר מהבית. במהלך לימודיי בבצלאל הבנתי מהר מאוד שכישורי ויכולותיי מאוד תואמים את התחום. הוצעו לי מספר תחומי לימוד ואני בחרתי את מקצוע אדריכלות הפנים שנקרא אז עיצוב סביבה, ומכאן הדרך הייתה קצרה עד שהתחלתי להשתלב בהצלחה רבה בתחום.

מה מייחד את השפה האדריכלית והעיצובית שלך?

שפה שנשענת על ניקיון צורני, פונקציונאליות, איכות וגימור גבוהים במיוחד, ומתן פתרונות אפשריים ולא בלתי אפשריים. אני בעצם אדריכל שנותן פתרונות ומלווה צרכים, ולא אדריכל שלוקח נושא ומביא אותו למרחקים שהם לא אפשריים מבחינת השימוש בהם. אני יודע להיות עכשווי, ולספק לאדריכלים יעוץ והכוונה בנושאים של תפיסת חלל ומרחב ברמות הגבוהות ביותר, כדי שיגיעו להחלטות האסתטיות והפונקציונאליות הנכונות ביותר בהתאם לפרויקט.

מלון בוטיק בקפריסין

מהי אדריכלות עבורך ומהם מקורות ההשראה שלך?

עבורי אדריכלות היא דרך חיים, היא מהות החיים שלי והמהות של המושג ‘כחומר ביד היוצר’. אדריכלות בשבילי היא גם סיפור – היכולת לקחת סיפור ולספר אותו דרך המעשה העיצובי, וכמובן היכולת לתת פתרונות שימושיים לפונקציות השונות דרך אותו סיפור. מקורות ההשראה שלי הם המקום בו גדלתי וחונכתי בבית הוריי, שהעניקו לי ערכים של צניעות ופשטות. מבחינה מקצועית, אני מושפע מהאדריכלות של ריצ’רד מאייר שאתו זכיתי גם לתכנן ולעצב בניין בת”א, ומאדריכלים ומעצבים מובילים כמו ז’אן נובל שמרשים אותי מאוד בצבעוניות שלו ופרנק גרי. אני מושפע גם מטוביה סקרפה ובכלל מההיסטוריה של העיצוב האיטלקי בתקופה המודרנית. הייחודיות שלה בכך שהיא לוקחת חומרים ומטפלת בהם כפי שאף תרבות אחרת לא הצליחה, במיוחד בתקופה שלאחר מלחמת העולם השנייה. איטליה הייתה אז מדינה ענייה ומובסת, והם ידעו לקחת את החומרים האלה, לטפל בהם ולעשות מהם דברים ראשוניים שאיש לא עשה קודם. אם זה היה כיסא, אז הם ידעו ליצור תבנית כדי לצקת אותו מחומרים סינטטיים, לקחת מתכות ולהפוך אותם לרהיטים, ולקחת חומרים ממוחזרים ולהפוך אותם לחומרים שניתנים לבנייה, והכול כמובן מתוך האילוצים הכלכליים של התקופה, שהובילו לפתרונות פונקציונליים.

באיזה סוגי פרויקטים מתמחה המשרד?

אנו מעורבים במגוון פרויקטים העוסקים בנושאי פיתוח תיירות ונופש בארץ ובחו”ל, מלונות יוקרה, בתי חולים, דיור מוגן, בנייני משרדים, שטחים ציבוריים, משרדים ומרכזי קניות. אנו מתמחים גם בתכנון ועיצוב דיור יוקרתי ומגדלי יוקרה. שרותי התכנון של המשרד מספקים את כלל החבילה –  תכנון פנים אדריכלי, כלכלי ותקציבי ופיקוח על העבודות.

יערות הכרמל (1)

בתמונה: “יערות הכרמל”

ספר לנו על פרויקט מעניין שאתם עוסקים בו עכשיו

‘קונגרס פלאזה הוטל’ הוא מלון בן 1,000 חדרים הממוקם במישיגן רווד בשיקגו. הוא נבנה ב- 1893 ונחשב בתחילת המאה העשרים למלון היוקרתי ביותר בארה”ב וכאחד מהיוקרתיים עד היום. במלון שכנו לאורך השנים אנשי הציבור המובילים והסלבריטאים המפורסמים ביותר בהיסטוריה האמריקאית, והוא אף שימש כמשכנו הקבוע של אל קפונה, בעזרת מערכת הימלטות סודית שהותקנה בחדרו… הפרויקט מהווה את אחד משיאי העיצוב והתכנון של משרדנו בתחום בתי המלון היוקרתיים בעולם. האתגר התכנוני והעיצובי היה לקחת מלון בעל מאפיינים היסטוריים קלאסיים אמריקאים, כמו תקרות מעוטרות ושנדלירים, להיכנס לרוח התקופה ולשמרה, אך במקביל גם להתאימו לאווירה ולסביבת העיצוב העכשווית.

מה היית רוצה שיידעו על המשרד במיוחד?

אנו משרד מוביל ופורץ דרך בתחום עיצוב הפנים מזה 44 שנים, העוסק בפרויקטים שהפכו לאבני דרך בתחום. אנו מתאפיינים בדיוק, מקצוענות וירידה לפרטים, תוך עמידה בסטנדרטים הגבוהים והקפדניים ביותר. אנו מתבססים על שיתוף פעולה ודו שיח מקצועי עם כל מגוון הגורמים המעורבים בפרויקט, ומלווים את הלקוח באופן מקיף וקפדני לכל אורכו של הפרויקט וגם בסיומו. למשרד קו עיצובי ואמירה עיצובית ברורה, המתבטאת בניקיון צורני, איכות חומרים, איכות גמר, ועמידה קפדנית בלוחות זמנים, במקביל לפתיחות, הקשבה והתאמה מלאה לצרכי הלקוח. המשרד בעל יכולת להקיף פרויקטים ענקיים, ברמת המורכבות המקצועית והתקציבית הגבוהים ביותר, הכוללים אלפי פריטים ואלמנטים. אנו עסק משפחתי יציב ומנוסה, המתבסס על המשכיות ומקצוענות, ועל יכולת הסתכלות על התמונה הגדולה של פרויקטי ענק, ובמקביל, ירידה לרזולוציה של דיוק בפרטים הקטנים ביותר. לכל אורך הדרך, אנו משלבים בין העלאת הרף ושבירת הקונצנזוס העיצובי, לבין ראייה פרקטית ופונקציונלית של הפרויקט. אנו מספקים ללקוחותינו את הסט התכנוני המקיף והיצירתי ביותר הקיים כיום בשוק, דרך התמחות במגוון התחומים והשירותים הרחב ביותר מבחינה אדריכלית ועיצובית.

איזה עצה חשובה היית נותן לאדריכל או מעצב בתחילת דרכו?

שיתחיל כשוליה אבל במשרד טוב. שיתחיל מלמטה וילמד את כל הדיסציפלינות של התכנון ואיך צוות עובד, ומשם הגבול הוא השמיים..

לאתר החברה

חזרה לחדשות ועדכונים

אני רוצה להשאיר פרטים ושיצרו איתי קשר