שלא ימרחו אתכם – קרם הגנה אינו מונע סרטן עור!

DSC0724ps3 RGBסרטן העור (מלנומה) נחשב לאחת ממחלות הסרטן הקטלניות והקשות ביותר. במשך שנים רבות ניצבה ישראל במקום השלישי והמפוקפק, ברשימת המדינות בהן אחוז החולים בסרטן העור גבוה במיוחד. בארה”ב מסתבר, המצב אינו טוב יותר. אחד מכל חמישה אמריקאים יחלה במהלך חייו בסרטן העור, כך מתריעים מחקרים שהתפרסמו לאחרונה בארה”ב.

קרם הגנה אינו חוסם את קרני השמש המסרטנות

החוקרים האמריקאים גילו שקרם ההגנה מנזקי השמש אמנם מונע כוויות בעור, אך אינו יעיל לבלימת קרני UVA, שגורמות לפי ההנחה המדעית להתפתחות המלנומה. UVA היא קרינה על סגולה מסוג A, מקרני שמש באורכי גל של 320 – 400 ננומטר (ביליונית המטר). קרניים אלו חודרות עמוק יותר לעור מקרני ה-UVB, והן האחראיות העיקריות לקמטים ולהזדקנות מוקדמת של העור. UVB היא קרינה על סגולהמסוג, B מקרני שמש קצרות באורכי גל של 320-290 ננומטר. קרניים אלו הן בעלות יכולת רבה לגרום לכוויות, אך יכולת החדירה שלהן לתוך העור נמוכה יותר.

 גם תכשירים עם מקדם הגנה 35 (הנחשב לגבוה) אינם מסוגלים לבלום את כל הקרניים המסוכנות. המדענים טוענים שחובה להזהיר את הציבור לא לפתח גישה מוטעית לגבי הביטחון הבריאותי שתכשירי השיזוף מעניקים לכאורה. המומחים קובעים שהדרך היחידה שבאמצעותה אפשר להגן על העור מפני התפתחות סרטן היא הימנעות מחשיפה ארוכה לקרני השמש וכיסויו של הגוף בעזרת בד צפוף אשר יחסום את הקרינה. לכל בד יש דרגת הגנה מסוימת, אולם לשם השוואה, דרגת ההגנה של חולצת טריקו יבשה מקבילה רק לUPF15-  וכאשר חולצת הטריקו רטובה, דרגת ההגנה שלה יורדת  ל- UPF 8  בלבד. לצורך הגנה מלאה, יש להתכסות בבגדי ים ייעודיים המגנים מהשמש, אשר שומרים על דרגת ההגנה המרבית של+ 50 UPF גם כאשר הם רטובים.

 העניקו דוגמא אישית לילדכם

כ- 80% מנזקי החשיפה לשמש בכל מהלך חיינו מתרחשים עד גיל 18 כוויות שמש בילדות בשל חשיפה לא מבוקרת לשמש, הן הגורם הראשון להתפתחות סרטן העור. חשיפה לשמש מתרחשת בים ובבריכה, במגרשיהמשחקים, בטיולים ואף בחצרות הגן ובית-הספר. עורם של הילדים פגיע יותר לנזקי השמש, ולכן מריחתו בקרם הגנה אינו מוביל להגנה מספקת, אף יותר מאשר אצלנו המבוגרים. עליכם לתת דוגמא אישית לילדכם ולהגן גם על עצמכם מפני קרינת השמש! חולצות-ים יעניקו לכם הגנה מהשמש בשעות הבילוי עם ילדיכם בים ובבריכה. במידה ואתם נחשפים לשמש במהלך טיול משפחתי מומלץ ללבוש חולצה מבדי SunTech או מיקרוטקס אשר מותאמים לתנאי נידוף זעה במקביל כמובן לחסימת קרני השמש המזיקות.

ששת כללי הברזל לחשיפה נכונה לשמש

  • תזמון נכון מונע אסון – נסו להימנע ככל האפשר מחשיפה לשמש בשעות שיא החום (10:00-16:00), בהן עוצמת הקרינה היא הרסנית. תכננו את הרחצה לשעות מוקדמות או מאוחרות, ותגלו עד כמה השהות בים מהנה יותר בשעות הבוקר המוקדמות או בשעת בין ערביים, עם שקיעה רומנטית… את השעות הלחות והדביקות של היום בלו במקום ממוזג או מוצל, מתחת לשמשייה, סככה או עצים, המקטינים בכמחצית את עוצמת הקרינה. גם אז, נקטו באמצעי הזהירות, בגלל הקרינה המוחזרת מהסביבה וחודרת מתחת לסככה או לשמשייה.
  • מים, מים ועוד מים – בשעות החמות, גופנו מזיע ומאבד המון נוזלים, ולכן חשוב לשתות הרבה, כדי למנוע התייבשות או הרגשה כללית רעה.
  • לא להתבייש, להתלבש – גם בחוף הים, במקום לחשוף….לעטוף. כסו את הגוף בלבוש עד כמה שאפשר, כולל חולצת ים  עם שרוול ומכנסיים. הבדים המספקים את מירב ההגנה מפני קרני השמש הינם בדים אשר סרוגים בצורה רב שכבתית צפופה ומותאמים במיוחד לתנאי הים ולרמות הכלור הגבוהות הנהוגות בבריכה בישראל. אף פעם אל תצאו ללא כובע, עדיף בעל שוליים רחבים שמגנים על הפנים, העיניים, הצוואר והעורף. הרכיבו משקפי שמש תקניים מסנני קרניים על-סגולות. את מעט אזורי העור שנותרו חשופים מרחו בקרם הגנה (במסנן קרינה עם מקדם הגנה 30 לפחות), עוד כחצי שעה לפני יציאתכם מהבית.
  • חשוב שתדעו- שמשת הרכב אינה חוסמת את קרני השמש המזיקות – במהלך הנסיעה ברכב,  הגנו על העור עם שרוול מבד חוסם קרינה או עם כפפות נהיגה אופנתיות וצבעוניות המיוצרות  מבדים מיוחדים אשר ימנעו נזקי שמש ויגנו עליכם מכתמי גיל על גב כף היד.
  • היזהרו ממכוני השיזוף – מאוד לא מומלץ להשתזף במכוני שיזוף. מחקרים הוכיחו שהשתזפות זו עלולה לגרום לנזקים בריאותיים חמורים ביותר, לא פחות מאשר קרינת השמש, ובמיוחד בגיל צעיר. אם עורכם בהיר מידי לשיזוף בשמש, גם מכוני השיזוף לא יעזרו
  • קרניים חוזרות מסוכנות לא פחות – חשוב לזכור שמעבר לקרינת השמש הישירה, הקרינה מוחזרת אלינו גם מהחול, מהמים, מהבריכה או מהים, ובמיוחד מהשלג. בנוסף, בניגוד למה שרובנו חושבים, גם דרך שמים מעוננים יכולה לעבור קרינה רבה.

*הכותבת היא ענת יהב מנכ”לית חברת SunWay , המתמחה בבגדי הגנה מהשמש העשויים מבדים החוסמים את קרני UVA  ו-UVB

חזרה לחדשות ועדכונים

אני רוצה להשאיר פרטים ושיצרו איתי קשר